080906-toyota-hilux-2009

Toyota Hilux uppdaterad inför 2009

Toyota Hilux är en storsäljare i sitt segment. Enbart i Europa står modellen för 22 procent av den totala försäljningen. Nu siktar Toyota ännu högre och som ett led i satsningen faceliftas Hilux inför 2009. Ny större motor och automatlåda är några av nyheterna, men ESP verkar inte lika intressant.

Under 2007 såldes imponerande 38 957 Toyota Hilux i Europa. Toyotas mål för 2009 är att sälja hela 47 000 exemplar och därmed stärka modellens position inom segmentet.

Inför modellår 2009 genomgår också Hilux en lättare facelift, på insidan, utsidan och under huven.

Vi börjar på utsidan där Toyota har förändrat en del jämfört med dagens version som kom 2005. Fronten med grillen i fokus har fått ett kraftfullare utseende som bättre passar bilens huvudsakliga syfte som arbetsbil. Främre stötfångaren har gjorts om med bland annat större luftinsläpp. Dessutom är 15-tumsfälgarna nya för året. Dessa finns också som 17-tumsfälgar. Två nya exteriöra kulörer finns från och med nästa år – en blå och en grå – Island Blue respektive Graphite Grey.

Inuti bilen har Toyota jobbat för att få mer personbilskänsla i Hilux. Den fyrekrade ratten är nydesignad med kontroller för radio och informationsdisplayen. Ergonomin har också setts över med bland annat omgjorda spakar för ljus och vindrutetorkare. Hela växelspakskonsolen för manuella lådan är omgjord. Den automatiska luftkonditioneringen är ny med nya tryckknappar för manövrering samt en tillhörande separat LCD-display för tydlighetens skull. Ett nytt effektivt pollenfilter ingår också.

Mest intressant för Hilux modellår 2009, i alla fall sett med svenska ögon, är att D-4D-motorn blir tillgänglig i två olika motorvolymer. Hittills har bara 2,5-litersdieseln sålts i Sverige (genom Toyota-återförsäljarna) men från och med nästa år kommer även 3,0 D-4D med 51 extra hästkrafter – totalt 171. Medan 2,5 D-4D har ett maximalt vridmoment på 325 newtonmeter vid 2 000 varv per minut får man hela 360 newtonmeter mellan 1 400 och 3 400 varv per minut i 3,0 D-4D med automatlåda.

Automatlådan förresten, den är nyutvecklad och numera femstegad och finns bara som tillval till stora motorn. Annars är det femväxlad manuell låda som gäller, även för lilla motorn.

Båda motorerna har andra generationens common rail-teknik och är nyjusterade för bättre gång, dock är det inget som förändrar bränsleförbrukningen jämfört med tidigare – från 0,74 till 0,83 liter diesel per mil beroende på karossversion (Single Cab/Extra Cab/Double Cab, där sistnämnda har fullgott baksäte).

Efter Teknikens Världs avslöjande förra hösten att Toyota Hilux kan vara livsfarlig vid undanmanövrar stoppades i Europa försäljningen av 16-tumsfälgar till modellen. Toyota flaggade dessutom för att bilen så småningom skulle utrustas med ESP-system (antisladd) och det passar ju perfekt att implementera det i samband med uppdateringen, men icke. ESP-system (eller VSC som det heter hos Toyota) finns endast tillgängligt i kombination med stora motorn på tre liter, till råga den motor som antagligen kommer att sälja marginellt jämfört med storsäljaren på 2,5 liter. En grov miss av Toyota, speciellt när en av huvudkonkurrenterna – Mitsubishi L200 – har ESP som standard.

Ta en titt på filmen under bildspelet. Filmen är från oktober 2007 då Teknikens Värld utförde det så kallade älgtestet med sex olika pickuper. Toyota Hilux visade då upp en livsfarlig sida som kan vara ödesdiger vid en eventuell undanmanöver. Bilen i testet hade 16-tumshjul, vilket inte var en ovanlig konfiguration då, samt att ESP-system saknades. Tyvärr är filmen optimerad för vår gamla TV-TV-spelare och kvaliteten är därmed något sämre än våra nyare filmer.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

TV-TV

Test

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!