Lilla Toyota iQ är en uppseendeväckande bil. Liten som få men ändå med plats för fyra åkande. Och i förra veckan klarade den lilla krabaten av att få toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester.
Den bil som just nu saluförs i Europa har en liten trecylindrig spis med en liter slagvolym och 68 hästkrafter. Under Teknikens Världs provkörning av bilen visade det sig att den får jobba ganska hårt för att dra runt på knappt ett ton bil.
På Genèvesalongen ska Toyota visa upp iQ med lite större motor som jobbar mer avkopplat och samtidigt ger lite mer fart vid gaspådrag.
Toyota iQ 1,33, som modellversionen benämns, är bestyckad med en fyrcylindrig bensinmotor – Dual VVT-i – på 1,33 liter och 100 hästkrafter jämnt. Maximalt vridmoment ligger på 132 newtonmeter. Det är alltså samma motor som man kan få till Yaris i dag vilket innebär att start/stopp-teknik är standard.
Beräknade förbruknings- och utsläppssiffror är 0,48 l/mil och 113 g/km när bilen är utrustad med den standardmonterade sexväxlade manuella lådan.
Väljer man i stället att köra med den semi-automatiska MultiDrive-lådan hamnar siffrorna på 0,51 l/mil samt 120 g/km.
I juli är det tänkt att iQ 1,33 dyker upp hos handlarna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.