081119-toyota-iq-provkör

Toyota iQ – direktrapport från första provkörningen

Testchef Hans Hedberg befinner sig i ett höstsoligt Italien för en första provkörning av Toyotas nya mini-bil iQ. Hans överraskas av en liten men mogen bil som kanske kan ses som aningen dyr.

Det hela började med att Toyota visade upp sin lilla iQ på Frankfurtsalongen för över ett år sedan, då som konceptversion. På Genèvesalongen i mars visade japanerna upp bilen i produktionsfärdigt skick och sedan dess har det varit väntans tider. Många har frågat oss när bilen kommer till Sverige, när bilen ska provköras och så vidare. Nu får ni några korta men informativa svar på alla era funderingar, eftersom den här rapporten avhandlar Teknikens Världs och Hans Hedbergs första provkörning av iQ. Platsen är utanför Milano där det just nu är höst, sol och 15 grader varmt.

Toyota iQ är liten, 298,5 centimeter för att vara exakt. Hans Hedberg tvekar en aning till att bilen ska vara så rymlig på insidan som Toyota så ofta påtalat. Det är lätt att i förväg felaktigt jämföra med Smart Fortwo som är 28 centimeter kortare. I Smart får det plats två personer, inte ett smack mer.

I Toyota iQ ska fyra personer kunna åka utan några större problem, tre vuxna och ett barn (därav den innovativa 3+1-stolskonfigurationen). Det är lätt att tro att den lilla japanen har svårt att rymma två vuxna på bredden där fram, men då iQ mäter 168 centimeter på den ledden är det inga problem, snarare tvärtom. De större konkurrenterna, till exempel Hyundai i10, är nästan decimetern smalare. På höjden mäter iQ 1,5 meter och vikten uppgår till cirka 1 000 kilo.

Positioneringen av framstolarna är lite egendomlig. Förarstolen är placerad längre bak i bilen är passagerarstolen till höger. På så sätt känns det som att man kör en betydligt större bil än vad man egentligen gör.

– Man sitter så långt bak att det nästan känns som att det är bakhjulen som svänger, berättar Hans Hedberg över telefonen.

Samtidigt så får man en känsla av säkerhet då man har en bra bit fram till bilens nos.

Framför passagerarsätet på en vanlig bil brukar man hitta ett handskfack, men inte i iQ. Här hittar man i stället en hand(skfack)väska som man kan lyfta bort. På så sätt kommer sätet längre fram och när Hans (187 cm) testar att sitta ”bakom sig själv” i det lilla baksätet på höger sida så fungerar det överraskande nog. På vänster sida fungerar det inte på grund av förarstolens tillbakadragna position.

Sittandes i baksätet har man inte många millimeter mellan huvud och bakruta. Därför har Toyota låtit montera världens första krockkudde/gardin för bakrutor.

Bagageutrymmet är minimalt, och då menar vi minimalt som i att man maximalt får plats med en bärbar dator… ståendes på höjden! Men tanken är inte att denna tänkta stadspendlarbil ska vara en laståsna. Är man inte mer än två i bilen fäller man enkelt baksätet och vips så har man ett okej utrymme för att exempelvis slänga in hunden i.

På grund av bilens lilla format är axelavståndet inte längre än två meter. Detta gör att bilen är betydligt struttigare och stötigare än exempelvis småbilarna Hyundai i10 och Chevrolet Matiz. Men komfortronden tar iQ ändå hem tack vare att Toyota har jobbat hårt på ljudisoleringen. Bilen är betydligt tystare än nämnda konkurrenter.

Under den lilla huven ruvar samma motor som i nästan halvmetern längre Aygo. Alltså en trecylindrig VVT-i-motor med en liters volym och 68 hästkrafter vid 6 000 r/min. Det kan låta som minimala siffror men passar bilen utmärkt. 0-100 km/h går på 14,7 sekunder, så det är ingen racer det handlar om.

– Bilen är byggd först och främst för stadsmiljöer och passar perfekt som pendlarbil. Fler hästkrafter än så här behövs inte till iQ, förklarar Hans Hedberg.

I stället känns bilens uppförande och karaktär väldigt mogen och den bekanta femväxlade växellådan fungerar okej. Precis som till Aygo ska man kunna välja till en sekventiell halvautomatisk låda.

Bränsleförbrukningen uppger Toyota till 0,43 liter per mil men vid provkörningen runt Milano hamnade den på 0,62 liter per mil, utan speciellt tuff körning. Koldioxidutsläppen ligger på 99 gram per kilometer, enligt Toyotas presskonferens tidigare i dag. Men det är en siffra som inte riktigt stämmer, men 0,43 liter per mil ska siffran i stället ligga på 104 gram per kilometer.

Toyota iQ kommer till Sverige i februari nästa år. Den kommer då att kosta från 137 800 kronor. Mycket pengar för en liten bil och man kan få större småbilar för under hundratusen kronor. Men ska sanningen fram så erbjuder Toyota i iQ något som inte redan finns. iQ är liten men förvånansvärt rymlig samtidigt som den bjuder på (ljud)komfort som hör större bilar till. Toyotas andra lilla bil, Aygo, kostar från 97 100 kronor. Då bjuds du på klart bullrigare körmiljö och inte lika mycket livsstil, men i gengäld rymmer den fyra vuxna personer och en mindre vovve på "mittplatsen".

– Toyota riktar inte in sig på någon speciell målgrupp med nya iQ. I stället vill de att bilen ska attrahera allt från junior till senior och på så vis hoppas de kunna sälja runt 800 bilar om året i Sverige, avslutar Hans Hedberg innan han brummar iväg för en ny tur i bilen.

Förhoppningsvis kommer iQ även med hybridteknik under huven. Trots tidigare dementier har nya rykten florerat att så blir fallet.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!