080326-toyota-galleria

Toyota öppnar shoppingcentrum

För att göra reklam för och sälja sina bilar öppnar Toyota ett nytt shoppingcentrum i Yokohama. Toyotagallerian är precis som vilken annan galleria som helst, bortsett från att den är nerlusad med Toyotabilar i vart och vartannat hörn.

Kanske är det en ny trend som håller på att ta fart. De stora biltillverkarna verkar ha hittat ett nytt sätt att marknadsföra sig. Ferrari är till exempel i full gång med att bygga en hel nöjespark, med bland annat en fullstor Formel 1-bana i Abu Dhabi. Toyota – inte lika förknippat med motorsport – satsar på en något lugnare attraktion.

I Yokohama öppnades förra veckan dörrarna till ett shoppingcentrum som ägs och drivs helt och hållet av Toyota. Shoppingcentret är precis som alla andra i Japan, med den enda skillnaden att gångarna är fulla med demobilar och diverse montrar som marknadsför Toyota.

Det nya komplexet är naturligtvis bara ett enda stort marknadsföringsknep från Toyota. Och det kan behövas. Bilförsäljningen i Japan har nämligen inte varit så dålig som den var förra året på 27 år. De japanska tillverkarna upplever att TV-reklam och snygga bilhallar inte längre har någon verkan, speciellt inte på ungdomarna, rapporterar Associated Press. En färsk studie från The Nikkei visar att de flesta japaner i 20-års åldern inte vill ha någon bil, inte ens om de skulle få en gratis! Ungdomarna har helt enkelt inget behov av bilar.

Kanske är Toyota inne på rätt spår med det nya shoppingcentret. De är i stort behov av att locka till sig ungdomar, och få saker lockar väl ungdomar så mycket som en mängd affärer och restauranger samlade på ett ställe med korta gångavstånd.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!