I Teknikens Värld 4/2009 testas fem olika miljöbilar och resultaten är uppseendeväckande. Storsäljande Toyota Prius med hybridteknik har hittills lockat köpare genom lägre förbrukning och en tydlig miljövänlig profil. Men i test mot fyra andra miljöbilar (utsläpp under 120 gram koldioxid per kilometer) kan den dyra bilen med dubbla drivkällor inte hävda sig. Trots både bensin- och elmotor blir Prius inte alls så snål som förväntat och inte heller snålast av de testade bilarna. Dieselbilarna Volvo V50 DRIVe och Volkswagen Golf 2,0 TDI 110 drar mindre bränsle per mil – om än marginellt – under vår blandade körning.
– I ljuset av våra färska testvärden tycker vi att Prius har ett oförtjänt bra rykte. Det råder inga tvivel om att hybridtekniken är rätt, men vinsten i form av lägre förbrukning är helt borta när vi jämför med de snåla dieselbilarna, säger Teknikens Världs reporter Linus Pröjtz, som var ansvarig för testet.
Den japanska bilen tappar mark till konkurrenterna när vi jämför egenskaper som komfort, väguppträdande på vinterväglag och säkerhet i älgtestet. Alla fyra konkurrenter i testet är rakt igenom bättre bilar. Toyota Prius upplevs inte alls som så modern och så bra som den borde vara. Prius kostar dessutom mer i inköp och är dyrast att äga av bilarna i testet.
– Toyota Prius har tillfört marknaden hybriddriften vilket är fantastiskt. Men i dagsläget är de miljömässiga vinsterna borta och det duger inte. En hybrid borde vara klart snålare än en bil med bara en drivkälla, men på den punkten har inte Toyota hängt med i utvecklingen, säger Teknikens Världs chefredaktör och ansvarige utgivare Daniel Frodin.
Läs det fullständiga testet i Teknikens Värld nummer 4/2009 som finns att köpa i butik nu eller köp enbart testet online.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.