090209-toyota-brakförlust

Toyota räknar med brakförlust

Krisen i bilbranschen berör alla involverade, till och med världens största och mäktigaste biltillverkare Toyota. När deras brutna räkenskapsår summeras om ett par månader väntar de sig ha gått med 32 miljarder kronor i förlust.

Den japanska biltillverkaren Toyota är en framgångssaga utan dess like. De har vuxit så det knakar och för mindre än en månad sedan kom officiella siffror som visade att de numera kan titulera sig världens största biltillverkare efter att förra året ha passerat Detroits ena stolthet GM på den punkten. Dessutom sägs Toyota vara världens rikaste biltillverkare.

Men allt är inte en dans på rosor när det råder finansiellt kaos världen över.

Toyotas försäljningsras på de viktiga marknaderna Japan, USA och Europa avspeglar sig också i resultatsiffrorna. Under företagets tredje kvartal (oktober till december förra året, Toyota har brutet räkenskapsår som avslutas 31 mars) förlorade de motsvarande 14,7 miljarder kronor. Det kan jämföras med motsvarande kvartal året innan då de gick med motsvarande 32,2 miljarder kronor i vinst. Förutom de kraftiga försäljningsnedgångarna är också yenens starkare ställning gentemot dollarn och euron en av anledningarna.

Baserat på detta underlag räknar Toyota nu med en rörelseförlust på totalt motsvarande 40,8 miljarder kronor för hela året, alltså från 1 april 2008 till 31 mars 2009, varav nettoförlusten uppgår till motsvarande 31,8 miljarder kronor.

Den beräknade förlusten är den första årliga på nästan 60 år. Förra gången Toyota hade motsvarande nettoförlust var 1950 då företaget var nära konkurs.

Som följd till de röda siffrorna skär nu Toyota ned i produktionen. Prognosen för 2009 var för bara en månad sedan 8,87 miljoner bilar, en siffra som Toyota nu reviderat till 7,32 miljoner.

Företaget ska banta de fasta kostnaderna med motsvarande 44,7 miljarder kronor. Det kan alltså bli aktuellt med varsel bland de fast anställda, främst i Europa och USA. Merparten av de tillfälligt anställda har redan fått gå.

Det kan också bli aktuellt med ytterligare nedgraderingar av Toyotas kreditvärdighet. Så sent som i slutet av november sjönk deras kreditnivå från AAA till AA (sänkning med två steg) efter att ha varit ensam biltillverkare med högsta betyg (AAA, eller Triple A som det heter).

Att Toyota uppvisar ovanstående väntade resultat för innevarande räkenskapsår visar att den finansiella krisen i världen, och i synnerhet i bilbranschen, är hård och antagligen djup.

Frågan är om de kan fortsätta titulera sig världens största biltillverkare även efter 2009 års utgång.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!