Foto: Marcus Engström

Toyota RAV4 klarar nu älgtestet

Redan i första testet av Toyota RAV4 för snart ett år sedan gjorde den helt nya bilen bort sig i älgtestet. Toyota tog åt sig av kritiken och nu testar vi den åtgärdade bilen – men frågan är vad det leder till i slutänden?

This article is also available in English.

Senaste generation Toyota RAV4 marknadsintroducerades tidigt 2019 och när detta skrivs har runt 115 000 bilar levererats till kunder i Europa. I Teknikens Världs första test av modellen våren 2019 uppdagades uppenbara brister i älgtestet. Antisladdsystemet arbetade inte alls tillräckligt, chassireaktionerna gjorde bilen svår att hantera och krängningen var ytterst påtaglig. Vi klarade 68 km/h, men inte mer. Dessutom vid flera olika tillfällen och med olika bilar.

Vi kommunicerade detta till Toyota och för att göra en lång historia kort – i dag står vi i depån till racerbanan Circuito Monteblanco strax utanför Sevilla i Spanien med uppdraget att köra Toyotas uppdaterade RAV4. Vi hade gärna kört testet i Sverige, vilket vi även försökte göra i november. Men väder och vind har gjort det omöjligt, främst för att asfalten inte torkar upp och att temperaturerna är för låga – trots mildaste vintern i mannaminne.

Konerna står uppställda i det stora depåområdet och testbilen är samma bilexemplar som den japanska delegationen hade tagit till Arlanda Test Track 1 i november (läs mer om det här).

Åtgärderna som Toyota genomfört på RAV4 efter problemen i älgtestet inskränker sig till en enda punkt. På Takashi Saitos visitkort står det Manager/Technical Senior Manager Vehicle Dynamics, Vehicle Performance Engineering Toyota Motor Europe NV/SA. Bakom den extremt långa titeln döljer sig mannen som ska ge oss svaren på förändringarna.

– Vi har uppdaterat VSC-systemet. Inget annat, berättar Takashi Saito som fortsätter:

– Systemet arbetar nu med mer bromsingrepp och det är bara mjukvaruuppdatering som ligger bakom detta.

Det låter nästan banalt och lite för enkelt, men inget kunde vara mer fel. Snarare är det ett bevis för hur extremt viktigt antisladdsystemet och dess programmering är för hur bilen uppträder i en paniksituation.

Toyota använder ett ljusbaserat system för att mäta hastighet och sladdvinkel. Foto: Marcus Engström

När vi kör våra älgtester normalt så fyller vi bilen med så många passagerare den får ta (fyra i det här fallet) samt lastar den med sandsäckar i bagageutrymmet för att nå upp till totalvikten. Sandsäckarna spänns fast, men det finns en smärre rörlighet i framför allt människorna som sitter i bilen – alltså exakt som i verkligheten.

Toyota har lastat bilen med vikt som är fast monterad i bilen. Dessutom är bilen utrustad med tippskydd i form av aluminiumben som går ut där bakdörrarna normalt sitter. Alltså inte riktigt som vanligt för oss, vi räknar med att den fast monterade vikten underlättar en smula för bilen.

Fast monterad last är lättare att hantera än människor. Tycker Toyota. Foto: Marcus Engström

Ruben Börjesson tar plats bakom ratten och själv åker jag med i passagerarstolen. Redan i första försöket i 65 km/h märks en stor skillnad. Den uttalade styrrespons som vi tidigare upplevde i RAV4 är delvis borta. Samtidigt märker vi ingrepp av antisladdsystemet och bilen går genom banan utan problem. Vi höjer hastigheten till 68 km/h, vilket var gränsen för vad bilen tidigare klarade. Då med ett lätt studsande beteende, innerhjulen lyfte från marken och ingreppen från antisladdsystemet var näst intill obefintliga. Men nu går undanmanövern utan problem. Det studsande beteendet från tidigare är borta liksom delar av styrresponsen, vilket är bra. För effektiv styrrespons bygger upp krafter som bakvagnen får svårt att hantera – vilket alltså inte sker nu.

Vid 70 km/h märks att fjädringen sätter sig på den belastade sidan och bilen kränger, precisionen är inte klockren i bilen – men det är inga problem att ta sig igenom älgtestet. Så vi höjer till 72 km/h och bilen klarar även detta, uteslutande tack vare ett mycket mer arbetande antisladdsystem. Bilen hasar lätt över framdäcken vid första vänstersvängen, men kanske just därför blir belastningen inte för stor för resten av bilen.

Med andra ord – Toyota RAV4 är nu godkänd genom älgtestet. Även med de hårdare krav som vi har infört från och med nu.

Allt gott alltså. Fast ändå inte. Toyota lämnar märkligt nog inget tydligt och entydigt svar om hur och när dessa förändringar av antisladdsystemet kommer att nå produktion. Just nu är svaret att det modifierade antisladdsystemet kommer att göras tillgängliga från någon gång under kvartal två. Kanske i slutet av april eller i maj. Men i dagsläget är ingen återkallelse och åtgärd av redan levererade bilar planerad och det är inte heller så att den nya programvaran till antisladdsystemet kommer att laddas in i bilen vid normal service. Nej, det är upp till dig som kund att specifikt fråga efter uppdateringen och kräva den.

Linus Pröjtz och Takashi Saito från Toyota Motor Europe snackar igenom RAV4 och uppdateringen av ESP-systemet. Foto: Marcus Engström

Nya bilar kommer i dagsläget inte att få den nya programvaran vid tillverkning, men kanske vid import till Sverige? Kanske till och med hos handlaren innan leverans? Raka besked saknas och vid något tillfälle under mötet efter testerna benämner Toyotas utsända uppdateringen som ett “performance package”. Ytterst märkligt.

Toyota har gjort det stora arbetet och tagit fram ett betydligt effektivare arbetande antisladdsystem. Allt för att Toyota RAV4 ska klara sig genom en undanmanöver med ett säkert beteende. För i verkligheten sker undanmanövrer inte på en bana med koner, utan på en väg med en eventuell älg som väger flera hundra kilo och dessutom medtrafikanter. Så varför inte införa det som standard? Den frågan blir hängande i luften när vi lämnar Circuito Monteblanco. Vilket gör att vi tvingas återkomma i fallet, för 115 000 existerande bilägare plus alla kommande förtjänar raka svar från Toyota och säkert beteende hos RAV4.

Teknikens Världs och Toyotas delegationer samlade framför nu godkända RAV4. Foto: Marcus Engström

Detta har hänt

Under 2019 marknadsintroducerades senaste generationen Toyota RAV4 och Teknikens Värld körde första testet med den helt nya bilen (2,5 VVT-i Hybrid, enda modellen som säljs i Sverige) i Teknikens Värld nummer 11/2019. I älgtestet visade sig bilen underprestera och klarade inte gränsen för godkänt på 70 km/h. Våra noteringar löd som följer:

Toyota RAV4 överraskar med sitt negativa resultat genom älgtestet, dessutom med ett beteende som vi inte ser så ofta. Framvagnsgreppet är riktigt bra och bilen biter sig fast i underlaget vilket är ovanligt för en suv. Samtidigt kränger bilen rejält – både detta och styrgreppet drabbar den genom älgtestet. Redan vid 65 km/h får våra testförare kämpa för att hålla sig kvar i banan, bilen är extremt svårkörd och banans bredd räcker inte till för RAV4. Men det blir något bättre när vi åker lite snabbare. Bilens chassimässiga brister hinner då inte ta över utan vi lyckas byta riktning – men ESP-systemets (VSC på Toyota-språk, reds. anm.) ingrepp är knappt märkbart. RAV4 klarar aldrig gränsen för godkänt, 70 km/h, vilket är rent ut sagt uselt.

Bild från vårt älgtest med nya Toyota RAV4 förra året. Foto: Glenn Lindberg

Max hastighet blev 68 km/h, något som kom att bli den röda tråden prestationsmässigt för RAV4. Värt att nämna som referens är att Nissan Qashqai klarade 84 km/h och Kia Sorento 78 km/h, två extremt bra presterande likvärdiga bilar. I nummer 20/2019 återkom vi till RAV4 i test och kunde då repetera testresultatet från våren – dessutom med två olika exemplar. Följande gick att läsa:

Första gången den vita bilen med registreringsnummer PEG 23L kördes i test var i Teknikens Värld nummer 11/2019. Redan då såg vi en klart undermålig prestation genom älgtestet, där maxhastigheten blev underkända 68 km/h. Beteendet var riktigt dåligt med kraftiga sladdtendenser och väldigt sent ingrepp från antisladdsystemet.

Ännu en bild från förra året, en annan RAV4 betedde sig likadant i älgtestet. Foto: Glenn Lindberg

Detta var i början av vårsäsongen och vi visste att vi skulle återkomma till modellen under året. Begreppet SUV är på allas läppar, Toyota är världens största biltillverkare och nu är det dags igen. Faktiskt med exakt samma exemplar som vid förra testet. Och beteendet upprepar sig, dock med en negativ underton. Huruvida det beror på högre temperatur (nu plus 23° C mot cirka plus 10° C förra gången) och förmodat bättre grepp vet vi inte, men vi ser oroväckande tendenser. Toyota RAV4 har snabba framvagnsreaktioner när vi svänger vänster in i banan. När vi lägger om till höger hugger det i och bilen går upp på två hjul. Men beteendet varierar. Ibland går den upp på två hjul med extrema reaktioner inklusive svåra sladdtendenser, andra gånger vaggar bilen i sidled genom älgtestet och lyckas, mitt i detta svårtyglade beteende, att släppa på de värsta krafterna och undvika att den går upp på två hjul. Men i samband med detta blir bilen sladdbenägen.

Efter mycket möda och stort besvär lyckas vi klara 68 km/h – vilket i sig är underkänt.

Så vi hämtar ytterligare en Toyota RAV4, denna gång en blå, med exakt samma specifikation som den vita. Vi lastar den till maxlast enligt specifikation och höjer ringtrycket enligt tillverkarens rekommendationer. Sedan kör vi – och får fram exakt samma resultat. Vi byter förare. Samma resultat.

Vi försökte köra testerna på Arlanda Test Track 1 i november, men icke. Det var för blött. Foto: Glenn Lindberg

Toyota tog resultaten på allvar och i slutet av förra året rapporterade vi om åtgärderna som är planerade för RAV4. Tanken var att vi skulle testa den modifierade bilen redan då, men vädret ville annorlunda. Så här skrev vi i reportaget:

“Under hösten har ett flertal olika prototypversioner av VSC-systemet (antisladdsystemet, reds. anm.) testats. Anledningen till varför man började utveckla en ny version är, enligt Toyota-delegationen vi träffar på Arlanda, att man funnit avvikande beteende hos bilen vid undanmanöver i högre hastigheter – långt högre än i älgtestet. Dessa resultat har legat till grund för den nya inställningen av antisladdsystemet, där den bromsande effekten har ökats.

Toyota meddelar att den nya VSC-inställningen blir aktuell för bilar avsedda för den europeiska marknaden och den kommer att införlivas i produktionen i början av 2020. Ägare till redan levererade RAV4-bilar kommer att erbjudas en kostnadsfri uppgradering av VSC-systemet via sin serviceverkstad.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!