Vi ska få lära känna ett nytt Toyota-ansikte. Toyotas Europachef Didier Leroy har talat med Inside Line och han avslöjar att företaget är mitt uppe i utvecklingen av en ny global produktstrategi som bland annat ska innebära ett nytt utseende på bilarna. Den slutgiltiga designen är ännu inte fastställt men Leroy berättar att den största nyheten blir en ny Toyota-typisk design för bilarnas front och bakdel.
Den nya designen ska lanseras globalt och få Toyotas olika modeller att bli mer lika varandra. Så som det är i dagsläget, med en mängd olika designinriktningar beroende på var i världen bilarna säljs, anses inte längre vara fördelaktigt. Leroy kan inte avslöja för mycket om det nya designspråket men han berättar att det ska få de mindre modellerna att se större ut och att det ska finnas plats för vissa individuella skillnader. En stor suv kan förståeligt nog inte ha samma front som en liten småbil men enligt Leroy ska det även i fortsättningen finnas vissa regionala skillnader. En Camry som säljs i Kina kan till exempel få mer krom i fronten.
Leroy säger till Inside Line att han är övertygad om att Europa kommer att spela en allt viktigare roll i utvecklingen av nya Toyota-modeller. Han förklarar det som att europeiska kunder generellt sett är mer krävande och att det som fungerar i Europa även kommer att fungera i resten av världen. Det kan bland annat innebära att Toyota höjer sig några snäpp i inredningskvalitet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.