090210-volvo-xc60-toyota

Toyota stämmer Volvo!

Volvos reklamkampanj där de säger att nya XC60 är världens säkraste bil har fått Toyota att gå i taket. De har nu lämnat in en stämningsansökan där de beskriver sitt ogillande med formuleringen.

Ingen har väl missat Volvos nuvarande reklamkampanj för Volvo XC60 där de på busskurar, i TV, i tidningar och på många andra ställen proklamerar att deras nya bil är säkrast i världen?

Nu drar Toyota Volvo inför marknadsdomstolen där de i sin stämningsansökan hävdar att det inte finns några som helst bevis på att Volvo XC60 skulle vara säkrare än någon annan bil. Volvo ska heller inte hänvisa till någon bevisning för sitt påstående, skriver dagensmedia.se att det står i stämningsansökan.

Vidare står det följande:

”Toyota gör gällande att det finns bilar i världen som är säkrare än bilmodellen och Volvo torde inte kunna bevisa att påståendet är korrekt. Marknadsföringen är därför inte vederhäftig, utan falsk och ägnad att vilseleda mottagaren”.

En orsak till att Toyota nu väljer denna aktion mot Volvo kan ha att göra med Volvos agerande då Toyota i sin reklamkampanj för Avensis uttryckte orden ”säkrast i Sverige”, med hänvisning till Folksams krockstatistik. Då skickade Volvo ett brev till Toyota och klagade på formuleringen, vilket Toyota tog till sig och ändrade sättet man uttryckte sig på.

– Att Volvo bara ett kvartal senare använder ett påstående om att bilmodellen är ”säkrast i världen”, därtill utan någon som helst hänvisning till någon undersökning som styrker påståendet, är minst sagt anmärkningsvärt, skriver Toyota.

När dagensmedia.se tidigare i dag kontaktade Volvo PV:s presschef Bo Larsen kände han inte till stämningsansökan. Han menade också att de inte tänker ändra på sin marknadsföring av XC60.

– Vi har naturligtvis skapat reklamen för att vi menar att fallet är så. Det ska bli oerhört intressant att se om Toyota kan visa oss en bil som är säkrare, om det skulle bli prövning, säger han.

På frågan vad Volvo grundar påståendet på hänvisar Bo Larsen till en mängd undersökningar som visar att XC60 har klarat sig bra och bäst. När Volvo har gjort en sammanvävd bedömning av dessa så kan de inte hitta en bil som är säkrare.

– Kan Toyota göra det ska det bli oerhört intressant, säger Bo Larsen till dagensmedia.se.

Pressmeddelande

Från Volvo Personbilar i Sverige, 11 februari 2009.

Volvo XC60 - Världens säkraste bil


Volvos reklamkampanj för Volvo XC60 har de senaste dagarna blivit ett lika hett diskussionsämne som bilmodellen i sig - sedan världens största biltillverkare, Toyota, stämt Volvo inför Marknadsdomstolen i Sverige för påståendet Volvo XC60 "världens säkraste bil".

Frågorna kring kampanjen är många och från Volvos sida vill ta tillfället i akt och presentera grunderna för våra argument när det gäller säkerheten och bränsleeffektiviteten "Snålast i klassen". Det senare har dock inte Toyota reagerat emot.

Volvo är en i jämförelse med bilgiganten Toyota en mycket liten biltillverkare med ett proportionellt sett lika litet modellprogram. Det finns dock en punkt där vi med stolthet kan hävda att vi har såväl större som längre erfarenhet - att rädda människoliv i bilar. Det har det varit sedan företaget grundades 1927.

Vi bygger vår argumentation på decennier av krockskyddskunskap, vår egen unika haverikommission och olycksstatistik hos försäkringsbolagen. Majoriteten av Volvos nyare bilar är försäkrade hos Volvia (precis som Toyotas är försäkrade hos Folksam) som också visar bättre skadebild än konkurrenterna.

I vår nya bil XC60 har mycket stora, såväl kunskapsmässiga som ekonomiska resurser, lagts ner i utvecklingen av såväl det aktiva som passiva skyddet. Bilen är fylld av de senaste aktiva systemen för att hjälpa föraren i svåra situationer. Och Volvo XC60 är den enda bilen i världen som har ett system som standard, City Safety, vilket genom att reducera hastigheten före kollision minskar risken för de åkande i den egna bilen, men också för de åkande i bilen som blir påkörd bakifrån. Det är värt att notera att ca 75 procent av alla olyckor som sker inträffar i hastigheter understigande 30 km/h, där City Safety verkar. 

Bilens konstruktion med olika typer av höghållfast stål för att skydda de åkande i många olika trafiksituationer är en vidareutveckling av vår säkerhetsbur (1944) och baseras på kunskap från verkliga trafikolyckor. 

Volvo XC60 klarade också Euro NCAP-provet med full pott. I ett separat test av stolarnas skydd mot pisksnärtskador rankades de i XC60 som de allra bästa i jämförelse med konkurrenterna. 

Det är när vi väger samman alla säkerhetsinnovationer och testresultat som vi, trots vår litenhet och med svensk stolthet, kan konstatera att Volvo XC60 är världens säkraste bil. Vi står för det!

Den som vill läsa lite mer om säkerhetsbudskapet kring Volvo XC60 kan besöka webbsidan: 

http://www.volvocars.com/se/campaigns/Local/XC60/Pages/tech.aspx

Volvo XC60 - Snålast i klassen


Den andra bärande delen i Volvo reklamkampanj belyser bränsleeffektiviteten. Volvo beskylls ofta i svepande ordalag som en tillverkare av stora bränsletörstiga bilar. Det har blivit närmast en myt. Reklamkampanjens syfte är ge en såväl aktuell som annorlunda bild av hur det förhåller sig i verkligheten. 

Ifjol presenterade Volvo begreppet DRIVe - med en rad nya versioner av de mindre Volvomodellerna C30, S40 och V50 med certifierade bränsleförbrukningsvärden som placerade dem som de mest bränsleeffektiva i jämförelse med konkurrenterna. Valet av jämförbilar gjordes i enlighet med definitionerna hos oberoende JATO Dynamics: http://www.jato.com/In/Pages/default.aspx

På samma sätt gjorde vi när vi certifierade vår nya DRIVe-version av Volvo XC60 som nu finns för beställning hos Volvoåterförsäljarna. Med en bränsleförbrukning på 6.0 liter/100 km och 159 gr CO2/km är denna XC60-version bilvärldens snålaste enligt en JATO-jämförelse för klassen "EU medium SUV".




Volvo är visserligen en "David" i den internationella bilvärlden. Men svenska ingenjörers och teknikers kunskaper biter lika väl som svenskt stål ute i världen. Det känner vi att vi måste ha rätt att tala om i vår marknadsföring.

Läs mer

Provkörning

Test

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!