071217-hilux-16-stoppas

Toyota stoppar permanent försäljningen av Hilux med 16-tumshjul

Europas 8 200 Hiluxägare med 16-tumshjul kommer att kontaktas av Toyota och erbjudas säkrare 15-tumshjul i stället. Efter Teknikens Världs avslöjande har nämligen bilföretagets egna tester visat vältrisken. Dessutom stoppas försäljningen helt av 16-tumsvarianten.

I Teknikens Värld 22/07 kunde vi visa att Toyotas pickup Hilux var klart farlig i vårt undanmanövertest – älgtestet. Bilen, utrustad med 16-tumshjul, gick upp på två hjul och var ytterst nära att välta. 

Toyota fick ta del av våra resultat och våra testmetoder när tidningen publicerades. Efter att biltillverkaren under en vecka upprepat testet med modellen med de större lågprofildäcken, både i Toyota City i Japan och i Belgien, infördes ett tillfälligt säljstopp av 16-tumshjulen. 

Testerna fortsatte hos Toyota med de olika fabrikat av 16-tums lågprofildäck som erbjuds på den europeiska marknaden. Enligt Toyota betedde sig de olika däcksfabrikaten något olika vid undanmanövertestet men sammantaget visade de större däcken på ett farligare beteende än med 15-tumshjul. 

Därför kommer nu Toyota att sätta ett permanent säljstopp av 16-tumshjulen med lågprofildäck. Redan har dock 8 200 bilar med denna konfiguration sålts i Europa.

– Vi kommer att kontakta alla européer som köpt denna kombination av bilen och kostnadsfritt erbjuda dem att byta till 15-tumshjul på lättmetallfälg i stället, berättar Alain Uyffenhoven, head of customer service på Toyota Europe.

Eftersom vinterdäckslagen gör att ingen svensk kan köra med de aktuella däcken under vintern kommer utbytesprogrammet att starta någon gång under våren här hemma.  

Under helgen flög Teknikens Världs representanter Jonas Borglund, Ruben Börjesson och Daniel Frodin till Barcelona och IDIADA:s testbana. På plats berättade Toyotas representanter från både europeiska kontoret och japanska huvudkontoret hur testerna genomförts och att de kommit fram till att försäljningen av 16-tumsmodellen stoppas.

På en avlyst del av testbanan genomfördes sedan älgtest enligt den snällare ISO-standarden och enligt Teknikens Världs tuffare älgtest där bilens chassi sätts på hårdare prov. Den testbil som vi testade i 22/07 var nu utrustade med 15-tumshjul. 

Hilux uppträdde nu betydligt bättre. Höger framhjul lyfte i undanmanövern men utan att det blev farligt. I stället släppte bakvagnen en del av sitt grepp och bilen klarade älgtestet utan vältningstendenser i 59 km/h. Jämfört med övriga konkurrenter från pickup-testet klarade Hilux nu testet varken bättre eller sämre. Bäst i pickup-klassen är dock tveklöst Mitsubishi L200 som utrustad med antisladdsystem klarade älgtestet klart säkrast.

De 16-tumshjul med hög profil och mindre bredd på plåtfälgen, alltså hjulen som är mer avsedda för sämre terräng, berörs inte av försäljningsstoppet eller erbjudandet om nya hjul.

Säljstoppet och erbjudandet om nya hjul berör endast den europeiska marknaden trots att Hilux säljs över hela världen.

– På andra marknader säljs bilen med helt andra maxlaster och konfigurationer, säger Alain Uyffenhoven, head of customer service på Toyota Europe.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!