090327-ToyotaUrbanCruiser

Toyota Urban Cruiser – direktrapport från provkörningen

David Lilja har precis avverkat de första milen i nya Toyota Urban Cruiser, en bil som bjuder upp till dans på ett betydligt mer spännande sätt än nya Verso. Småbilen Urban Cruiser faller egentligen inte på någon punkt.

Ja du David, hej igen! Nu har du alltså hoppat från nya Toyota Verso till nykomlingen Urban Cruiser. Är det så mycket mer spännande och roligare som du hade hoppats på? 

– Absolut, i alla fall till det yttre. Bilen är tuff att se på till skillnad från Verso som är lite av ett sömnpiller i jämförelse. Modellen är helt ny och tillför verkligen nytänk i småbilsklassen. Man blir nästan lite glad av att titta på den.

Är den lika ”ärtig” på insidan som utsidan?

– Tyvärr inte. Här inne, där jag sitter nu, har Toyota inte följt upp utsidans poppighet. Det är funktionellt men slätstruket, en miss enligt mig. Något som gläder mig är mätartavlornas placering – mitt framför förarens blickfång på andra sidan rattkransen. Det skiljer sig alltså från både nya Verso och Yaris, som Urban Cruiser har lånat plattformen från.

Yaris-plattformen säger du. Då är det en liten bil. Hur är då utrymmena?

– Helt klart goda. Fram är det inga problem vilket det faktiskt inte heller är i baksätet. Jag kan ”sitta bakom mig själv” utan att behöva skjuta fram förarsätet. Det är ett gott betyg. Tacka det ökade axelavståndet för det. Det får plats två vuxna i baksätet utan att det blir trångt. Både ben och huvud har fritt spelrum.

Men det måste betyda att bagageutrymmet har kommit till korta?

– Nja, det får plats 300 liter där bak, men det är lite kort utrymmet, cirka 60 centimeter. Min kabinväska får precis plats på längden, sedan gäller det nästan att bygga på höjden.

Hur är den att köra då?

– Den är nästan som vilken småbil som helst. Inte sprallig av sig men ändå på något sätt roligare än andra modeller från Toyota av motsvarande storlek. Den är dock en aning struttig och studsig tack vare kort axelavstånd. Den största skillnaden jämfört med plattformsbrodern Yaris är att man har en högre sittposition i Urban Cruiser. Smidigheten ska vi ej heller förglömma.

Ljudnivån då?

– Klart godkänd, på dessa fina portugisiska vägar vill säga. Hur det blir hemma i Sverige våga jag inte sia om.

Vilka motorer har du fått prova på?

– Både diesel- och bensinmotorn. Vi testade först bensinaren på 1,33 liter (finns i Yaris redan, kommer till iQ, reds anm) som ger 100 hästkrafter. Motorn går bara att kombinera med framhjulsdrift. Väljer man den här motorn är det start/stopp-system som gäller vilket hjälper till att få ned förbrukningssiffran till 0,55 liter per mil.

Dieselmotorn på 1,4 liter och 90 hästkrafter är roligare, den har ganska bra vrid och till denna kan man välja fyrhjulsdrift vilket jag rekommenderar. Bilen blir lite roligare då. 0,49 liter per mil vill Urban Cruiser 4x4 ha. Är man rädd om stålarna i sin plånka bör man i stället välja framhjulsdrivet – 0,45 liter per mil och 118 gram per kilometer. 130 gram per kilometer gäller vid "allhjulsdrift". Sexväxlade manuella lådor sitter kopplade till både diesel- och bensinmotor. Det känns lite "overkill" för bensinaren.

Aha, fyrhjulsdrift till den lilla krabaten! Är det något för alla som bor längs med leriga grusvägar och som drömmer om en småbil?

– Oh yes! Denna skulle nog kunna vara perfekt för många, speciellt med tanke på att man kan låsa fyrhjulsdriften i 50/50-läge i farter upp till 40 km/h. En lerig grusväg med lutning ska inte vara några problem. Med fyrhjulsdriften kommer också extra hög markfrigång.

Vem kommer att köpa Urban Cruiser tror du?

– Jag tror inte att det blir en bil för ungdomarna, så kul är den inte, men först och främst på grund av den rätt tilltagna prislappen. Jag tror i stället att den kommer att kunna bli en bil som 60-plussare på landsbygden väljer. Toyota tippar att var tredje bil, av 900 årligen i Sverige, kommer att säljas med fyrhjulsdrift. Men då kostar bilen 207 800 kronor inklusive automatisk luftkonditionering. Troligtvis väljer man till lite paketlösningar också och helt plötsligt går den loss på närmare 220 000 kronor. En slätstruken 1,33-litersbensinare kostar 156 000 kronor, men frågan är hur många som köper en bil utan något extra?!

I maj är det svensk premiär för Urban Cruiser.

Toyota Urban Cruiser

Priser

Bensin

 1,33 156 000 kr

+ AC 165 000 kr

Diesel

1,4 185 000 kr

+ AC 194 000 kr

Diesel AWD

1,4 198 800 kr

+ AC 207 800 kr

Paket

Pluspaket 9 500 kronor innehåller bland annat manuell luftkonditionering, stereo med sex högtalare, aux-ingång, bluetooth, elfönsterhissar bak, läderratt med rattknappar, växelspaksknopp i läder.

Komfortpaket 15 800 kronor innehåller bland annat kromade (16 tum) fälgar, navigator, start/stopp-knapp, elektroniskt lås- och startsystem, automatisk luftkonditionering, automatiskt avbländningsbar backspegel.  

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!