100315-toyota-vann-volvo

Toyota vann mot Volvo – XC60 inte säkrast i världen

Volvo får inte säga att XC60 är ”säkrast i världen”. Det blev utfallet när Marknadsdomstolen gick helt på Toyotas linje. Volvo förbjuds att göra liknande påståenden i sin reklam.

Det blev Toyota som gick vinnande ur striden i Marknadsdomstolen. Volvo får inte påstå att deras suvmodell XC60 är ”säkrast i världen”. I början av år 2009 lanserades XC60, åtföljd av en stor reklamkampanj med annonser, TV-reklam och webbplatser. I en del av annonserna räknades olika säkerhetsfunktioner upp, exempelvis ”City Safety”, ”Driver alert control” och texterna avslutades med ”eller med andra ord Säkrast i världen”. Andra annonser innehöll andra texter och en annons innehöll texten ”Snålast i klassen – säkrast i världen” (se bild).

Detta fick Toyota Sweden att gå igång på alla cylindrar och dra Volvo inför Marknadsdomstolen. Toyota ansåg att Volvo saknade fog för påstående att XC60 var säkrast i världen. Volvo tyckte dock att de faktiskt kunde säga så eftersom XC60 enligt dem var säkrast i världen. Volvo påpekade också att XC60 vid tidpunkten för lanseringen ansågs vara världens säkraste bil av motorjournalister och tekniska specialister. Volvo erkände att det finns bilmodeller som har enstaka säkerhetsfunktioner som XC60 saknar, men det finns ingen som utifrån ett helhetsperspektiv är lika säker som XC60.

Marknadsdomstolen förbjuder Volvo att i sin marknadsföring påstå att XC60 är ”säkrast i världen” eller liknande om så inte är fallet. Om de gör samma fel igen ska de böta en miljon kronor. Volvo ska dessutom betala Toyotas rättegångskostnader på drygt en miljon kronor. Domstolen anmärker på att Volvo inte har kunnat bevisa att XC60 faktiskt är den säkraste bilen i världen och att den vilseledande marknadsföringen sannolikt påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Läs mer

Extern länk

Läs domen i sin helhet (pdf)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!