090804-toyota-subaru-086a

Toyotas/Subarus sportcoupé – lite detaljer

Det har under en tid pratats om en liten tuff sportcoupé från Toyota och Subaru som går under projektnamnet 086A. De senaste uppgifterna från personer med koll på bilen berättar att bilens boxerfyra nu får färre hästkrafter än vad som var tänkt från början. Tacka dagens miljö- och ekonomitänk för det.

I mitten av 1980-talet tillverkade Toyota en liten halvsportig coupé med chassibeteckningen AE86. Egentligen är den en Corolla-klon, men med lite tuffare ambitioner. Bilen har egentligen inte fått någon uppföljare, men nu är det dags då Toyota ochg Subaru i ett gemensamt projekt tar fram bilen med kodnamnet 086A.

Bilen, som enligt uppgifter är tänkt att visas på Tokyosalongen mot slutet av året, har sedan tidigare avslöjats få en boxerfyra på två liter från Subaru med totalt 200 hästkrafter. Fullt tillräckligt för att göra bilen till en hyfsad busbil med tanke på dess storlek och antagligen låga vikt. Lite i samma anda som Toyota MR2 som togs ur produktion för två år sedan.

Nu blir det tyvärr inte lika roligt som ovanstående läsning då dagens miljötänk och ekonomiska perspektiv har hunnit ifatt projektet. Helt färska uppgifter berättar nu att Toyota/Subaru valt att skära ned antalet hästkrafter med 40 stycken. Totalt handlar det alltså om en liten sportcoupé med 160 hästkrafter. Men för att inte förta allt för mycket av det roliga har de båda biltillverkarna tänkt till ordentligt – de har i stället minskat på vikten för att (delvis) kompensera effektbortfallet. Hur mycket vikt som bantats bort från ursprungsplanen eller hur mycket bilen väger totalt är dock okänt. Men den bör bli en lättviktare då 7tune.com, där uppgifterna om bilen kommer ifrån, rapporterar att Toyotas och Subarus utvecklare har en viss press på sig att skapa en bil som kan marknadsföras som miljövänlig (i alla fall någotsånär).

Förutom att minska effekten och vikten på bilen har målgruppen som är tänkt att köpa den också förändrats. Från att vara riktad mot ungdomar siktar nu Toyota och Subaru in sig på gruppen mellan 30 och 50 år. De ska enligt 7tune.com ha tänkt efter och vill nu i stället ge alla nostalgiska AE86-ägare en ny chans att uppleva en liten rolig bil i samma anda som förebilden. Dessutom handlar det antagligen återigen om ekonomi – målgruppens personer på mellan 30 och 50 år är oftast bättre bemedlade än den yngre skaran. Baspriset sägs bli relativt lågt i Japan – omkring 190 000 kronor.

Den bil som förmodligen visas upp i Tokyo i oktober kan dock utseendemässigt skilja sig på flera punkter från det slutgiltiga resultatet. Toyotas och Subarus utvecklare vill helt enkelt få in så mycket input från besökarna på salongen att de kan skapa den bil som marknaden verkligen efterfrågar. Vi får helt enkelt vänta ett tag till innan vi ser hur bilen faktiskt kommer att se ut. Riktigt spännande det här – en liten sportcoupé från Toyota/Subaru. Bilen på bilden ovan är en illustration, men ser ändå väldigt trevlig ut.

Toyota Corolla GT-S AE86 från 1986.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!