”Hammare och passare ska bort från flaggan”, kräver skylten ovanför det löpande bandet. Foto: Teknikens Världs arkiv

Trabant-fabriken – ett halvår efter murens fall

Berlinmuren föll den 9 november 1989 och mycket har skrivits om festnatten, men vad hände sedan? Ett halvår senare besökte Teknikens Värld Sachsenrings Trabant-fabrik i östtyska Zwickau. Här bjuder vi dig på vårt unika reportage från maj 1990.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Bomull är kanske inte den första råvara man sätter upp på inköpslistan om man ska börja serietillverka personbilar. Men i fallet DDR räckte den inhemska karosseriplåten endast till en bilfabrik (IFA), eftersom landet utsattes för ett embargo under det kalla kriget i början av 1950-talet. Ett ersättningsmaterial behövdes till den andra östtyska bilfabriken och det blev den östtyska uppfinningen Duroplast.

Trabant-karossen byggs alltså av bomull blandad med fenolharts, som sedan bakas i sex minuter under tryck i värmepressar. Inte direkt rationellt men väl rostfritt. Bomullen kommer från Sovjet och har så korta fibrer att den inte kan användas för att göra kläder.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

PASSA PÅ! Just nu får du Expressen Premium på köpet!

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill
  • Just nu får du fri tillgång till Expressen Premium tom 31 augusti. Din prenumeration avslutas automatiskt (värde 79 kr/mån).

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet