090814-trabant-elbil

Trabant kommer tillbaka som elbil

Den östtyska ikonen är på väg tillbaka. Men den här gången blir det utan tvåtaktsmotor och blårök. På Frankfurtsalongen ska en ny, eldriven Trabant visas. Om tre år kan el-Trabanten finnas på vägarna.

Den (ö)kända östtyska ikonen Trabant är på väg att återuppstå som renodlad elbil. När Frankfurtsalongen öppnas den 17 september ska ett koncept med namnet Trabant nT (New Trabi) visas för första gången. Den nya bilen ska ha en kantig kaross precis som sin föregångare, men trots det är det inte tal om någon retrobil.

– Det blir en enkel och praktisk bil precis som originalet. Men det är inte någon retromodell. Bilen ska den senaste tekniken och vara en renodlad elbil, säger Jürgen Schnell, vd för IndiKar till den tyska nättidningen The Local.

Det är den Sachsenbaserade bildelstillverkaren IndiKar, tillsammans med leksakstillverkaren Herpa som har satt igång projektet med en ny Trabant. Det hela började för två år sedan när Herpa, som äger rättigheterna till Trabant, visade en nydesignad Trabant i skala 1:87 på bilsalongen i Frankfurt. Uppståndelsen blev stor och 93 procent av de svarande i en undersökning uppgav att de gärna skulle se att Trabanten kom tillbaka.

– En stor del av dessa sa även att de ville köpa en bil, säger Jürgen Schnell till The Local.

Till en början fanns det inga planer på att bilen skulle bli eldriven. Det var först när den tyska regeringen uttalade målet att ha en miljon elbilar på vägarna år 2020 som IndiKar och Herpa bestämde sig för att bilen ska bli eldriven. Enligt planerna ska Trabant nT bli en praktisk stadsbil med solceller på taket. Räckvidden uppge bli omkring 250 kilometer och bilen ska inte väga mer än 1 000 kilo. Den gröna tekniken är ett klart avsteg från original-Trabantens illaluktande och högljudda uppenbarelse. Om allt går enligt planerna kan en ny Trabant rulla på vägarna 2012.

Tillverkningen av Trabant började 1957 och blev Östtysklands svar på Västtysklands Volkswagen. På grund av svår råvarubrist tillverkades karossen i en speciell hårdplast. Trots en svag tvåtaktsmotor, undermålig säkerhet och omodern konstruktion tillverkades den sista Trabanten så sent som 1991. Under sina cirka 40 år i produktion förblev konstruktionen i princip oförändrad, bortsett från några få detaljer. Väntetiderna på Östtysklands folkbil var oftast mycket långa, den som ville köpa en Trabant kunde få vänta upp till 15 år på leverans.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!