Trafikdödligheten betydligt högre i Stockholm än Göteborg

Under de senaste tio åren har antalet döda och svårt skadade i göteborgstrafiken minskat med 40 procent. I Stockholm har det i stället ökat med 60 procent. Anledningen sägs vara politikernas skilda fokus.

Statistik som DN tagit fram visar att man som trafikant löper betydligt större risk att dö på Stockholms gator än på Göteborgs. Under de senaste tio åren har risken för att dö eller skadas svårt i trafiken i Stockholm ökat med 60 procent. Under samma tioårsperiod har risken minskat i Göteborg med hela 40 procent.

Antalet döda och svårt skadade per 100 000 invånare var förra året 37 i Stockholm och 27 i Göteborg. Politikerna anses vara anledningen till de stora skillnaderna.

 – I Göteborg har man till skillnad från i Stockholm satsat mycket på hastighetsreducerande åtgärder, i första hand fartgupp, säger Hans Thulin, forskningsledare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), till DN.

I Stockholm har man i stället satsat på att gynna framkomligheten.

En del av Göteborgs framgångsrecept stavas alltså fartgupp. Hela 1 344 stycken finns i staden och tillsammans med övriga fartreducerande hinder handlar det om totalt 2 619 stycken. Dessa farthinder tillsammans med att man har satsat på kringleder för att minska, och till och med i vissa delar förbjudit, trafiken i centrum, står för 75 procent av minskningen av antalet döda och svårt skadade i göteborgstrafiken.

I Stockholm har också farten sänkts på lokalgatorna genom att införa 30-zoner, men det hjälper föga då det är på huvudgatorna med 50 km/h som sju av tio olyckor sker.

– I huvudstaden sätter man upp en skylt och väntar sig att bilisterna respekterar fartgränsen. I Göteborg tvingar man dem att sänka farten med fysiska åtgärder, säger Hans Thulin.

Enligt forskning överlever nio av tio av dem som blir påkörda av fordon som kör i 30 km/h. Men bara två av tio överlever om de blir påkörda av fordon som håller 50 km/h.

Anna-Sofia Welander, trafiksäkerhetssamordnare i Stockholm, menar att det finns ett politiskt motstånd mot fartreducerande åtgärder i huvudstaden. Framkomligheten prioriteras högre. Sänkt hastighet ses som detsamma sänkt framkomlighet.

Fartgupp är dessutom inte speciellt populära. Motståndet mot dessa hinder kommer främst från bussbolagen och deras förare som klagar på ryggont. Ändå var det, enligt DN:s uppgifter, bara två bussförare i hela Sverige som förra året anmälde arbetsskada där fartgupp sades vara orsaken.

Men tro inte att det enbart är bussförarna i Stockholm som klagar på fartguppen. Även Göteborgs spårvagnsförare har ett argt öga till de fartreducerande bulorna.

Anna-Sofia Welander ser en tydlig skillnad mellan Stockholm och Göteborg. I huvudstaden har det ideliga politiska maktskiftet spelat en betydande roll. I Göteborg har samma politiska majoritet under en längre period kunnat utforma en tydlig strategi för en säkrare stadstrafikmiljö.

Förra året skedde 298 svåra olyckor i Stockholmstrafiken. Motsvarande siffra 1998 var 185 olyckor, enligt officiell statistik. De tre farligaste gatorna i centrala delarna av Stockholm är Birger Jarlsgatan, Odengatan och S:t Eriksgatan.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!