Över 140 JO-anmälningar har Transportstyrelsen på sig sedan årsskiftet – rekord för en svensk myndighet. Detta belystes kraftigt i media för ett par dagar sedan och det verkar ha satt eld i baken på de beslutande på Transportstyrelsen.
Nu uppger de att omkring 70 personer kommer att extraanställas för att hjälpa till att få bukt med de långa handläggningstiderna som råder, bland annat inom körkortshantering men även inom kundtjänsten som har fått stå ut med mycket spott och spe.
– Det är ett sjuttiotal personer på våra kontor i Arjeplog, Visby och Borlänge, och i de allra flesta fall handlar det om att vi förlänger sommarvikariat. På så vis kommer de in i verksamheten med en gång, säger Anna Berggrund, biträdande sektionschef på körkortsavdelningen, till Norrköpings Tidningar.
Med hjälp av den extra arbetsstyrkan tror hon att Transportstyrelsen ska ha reducerat handläggningstiderna till mer normala nivåer under senhösten. Det innebär att enklare ärenden ska ha en handläggningstid på två veckor. Även kontakten med kundtjänsten ska bli lättare att komma i kontakt med.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.