Nissan Pivo 3

Tredje gången gillt... Nissan Pivo 3

På Tokyosalongen i december ska Nissan visa upp elbilskonceptet Pivo 3. Som siffran avslöjar är detta Pivo i sin tredje skepnad. Här är en förhandstitt på den supersmidiga stadsbilen.

Redan 2005 såg Nissan allvarligt på parkeringsproblemen i först och främst biltäta Tokyo. Därför visade man på det årets bilsalongen i staden upp en eldriven konceptbil med runda former som var som klippt och skuren för parkering på små utrymmen. Konceptbilen gick under namnet Pivo och såg ut som en bubbla på fyra hjul. Kupéutrymmet, alltså bubblan, var vridbar i 360 grader för att ge total överblick vid manövrering där det är trångt. De fyra små hjulen kunde alla vridas i 360 grader och därmed underlätta hanteringen med snäv svängradie.

 På 2007 års bilsalong visade Nissan upp andra generationen Pivo, eller kort och gott Pivo 2. Bilen såg ut att vara hämtad från vilken tecknad film som helst och hade i stort sett samma funktionalitet som första Pivo-konceptet, bortsett från att hjulen nu också kunde vridas 360 grader och därmed göra parkeringsmanövrar till en barnlek.

 Nissan Pivo och Pivo 2 kan du se bilder på sist i bildgalleriet nedan.

 Nu står det 2011 i kalendern och en ny Tokyosalong stundar om en månad. Tokyo Auto Show 2011 betyder också att vi ska få se Nissan Pivo 3, tredje generationen av det lättparkerade elbilskonceptet.

 Den största skillnaden jämfört med de två tidigare generationerna är linjerna. Medan Pivo och Pivo 2 inte hade en endaste rak linje eller skarp vinkel så är Pivo 3 full av just sådana. Om det är snyggt eller inte är upp till var och en att tycka, men bilen är åtminstone iögonfallande. Nissan designchef Taro Ueda är i alla fall väldigt nöjd med hur Pivo 3 ser ut och hur den ligger i linje med hur märkets elbilar ser ut och ska se ut i framtiden.

 Med Pivo 3 verkar det som att Nissan inte fokuserar lika mycket på parkeringsproblematiken som med tidigare Pivo-generationer då hjulen inte längre är vridbara fullt lika mycket. I stället är det flexibiliteten överlag som verkar ha varit det viktigaste vid utvecklingen. En u-sväng kan enkelt göras på gator som är 4 meter breda (försök det med dagens bilar om du kan). Det snackas till och med om att man i princip kan vrida på ratten så pass mycket att man kan få till en u-sväng på endast två meter i diameter. Men parkeringsmanövrar lär ändå vara busenkelt med Pivo 3 då den är utrustad med en parkeringsassistent som inte behöver någon form av hjälp från föraren.

 På tal om assistenter. Pivo 3 är utrustad med en liten personlig följeslagare som du kan kommunicera med via rösten. Den kan tipsa dig om diverse saker i omgivningen eller om du som förare kanske borde ta en kafferast. Eftersom man som förare sitter placerad i mitten av kupén har man försett Pivo 3 med kameror i stället för sidobackspeglar.

 Nissan Pivo 3 drivs med elektricitet. Drivlinan består av fyra elmotorer som sitter en i vardera hjul.

 När får vi då se Pivo 3 ute i trafiken? Nissans produktstrateg Francois Bancon berättar att Pivo 3 är en av några olika tänkbara elbilar från märket i framtiden. Om det blir just Pivo 3 som får se dagens ljus återstår att se. Om så blir fallet är det förmodligen 2016 eller 2017 som gäller.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!