071219-euro-ncap

Trio fick toppbetyg i Euro NCAP

Parallellt med nya V70 krocktestades även fyra andra bilar i olika storleksklasser. Mazda 2, Mercedes C-klass och Renault Laguna fick alla fem stjärnor i vuxenskyddet. Honda Civic mäktade bara med fyra, samma som när bilen testades förra året.

Mercedes C-klass och Renault Laguna räknas in i samma storleksklass som Volvo V70 hos Euro NCAP – stora familjebilsklassen. I lilla familjebilsklassen, det som kallas Golf-klassen i vardagligt tal, placeras Honda Civic medan Mazda 2 ingår i småbilsklassen, minibilar enligt Euro NCAP.

Mazda 2 fick fem stjärnor i vuxenskyddet. Totalpoängen 34 fördelas på frontkollision 16 poäng, sidokollision 15, bältespåminnare 2 samt stolpkollision 2.

I frontkollisionen förblev bilens kupé intakt samtidigt som knä och lårben på testdockorna skyddades väl. Vid första frontkollisionstestet utlöstes krockkuddarna en aning för sent vilket äventyrade säkerheten för förare och passagerare. Mazda uppgraderade krockkuddarnas mjukvara vilket eliminerade problemet. Alla nya Mazda 2 får nu denna nya mjukvara samtidigt som redan sålda bilar kallas till verkstad för att uppdateras.

Vid sidokollisionen gjordes poängavdrag då bakdörren öppnades på den sida kollisionen ägde rum.

I barnskyddet fick Mazda 2 fyra av fem stjärnor och 37 poäng totalt. Maxpoäng utdelades för skyddet av treåriga barn både vid front- och sidokollision. Poängavdrag för dålig utmärkning av att inte använda bakåtvänd barnstol när krockkudden är aktiverad. ISOFIX-fästena bak var även dessa dåligt utmärkta.

I fotgängarskyddet fick bilen två av fyra stjärnor och 18 poäng totalt. Stötfångarens skydd för benen ansågs medelmåttigt medan vuxnas huvud skyddas dåligt av huven.

Honda Civic fick bara fyra av fem stjärnor i vuxenskyddet och totalt 32 poäng fördelade på frontkollision 12, sidokollision 15, bältespåminnare 3 och stolpkollision 2. Anledningen till att Civic testades igen är att bilens säkerhetssystem har modifierats inför modellår 2008.

I frontkollisionen ansågs förarens krockkudde för vek och gav inte tillräckligt skydd för att undvika kontakt mellan huvud och ratt. Medan kupéutrymmet förblev intakt utgjorde instrumentbrädan risk för skador på lårbenen hos föraren.

Sidokollisionsskyddet i Civic är nu bättre än tidigare tack vare en ny större sidokrockkudde. Vid stolpkollisionen fick bilen maximala två poäng, precis som tidigare.

Barnskyddet gav fyra av fem stjärnor och totalpoängen 39. Markeringen av bakåtvänd barnstol när krockkudden är aktiv fick godkänt medan ISOFIX-fästena bak inte fick det.

I fotgängarskyddet fick Civic tre stjärnor av fyra, bäst av de fem testade bilarna, vilket är samma resultat som förra gången Civic testades. Stötfångare och huvens framkant ger godkänt skydd medan huven i sig ger dåligt skydd för barns huvud.

Mercedes C-klass fick fem stjärnor i vuxenskyddet och 36 poäng totalt, alltså två fler än V70. Dessa poäng är fördelade på frontkollision 15, sidokollision 16, bältespåminnare 3 och stolpkollision 2.

Vid frontkollisionen förblev kupéutrymmet stabilt och intakt. Framsätespassagerarnas knä och lårben hade väl godkänt skydd.

Vid sidokollisionen och stolpkollisionen fick bilen inga anmärkningar och full poäng.

Barnskyddet gav endast tre stjärnor, sämst av de fem testade bilarna och totalpoängen 32. C-klass passagerarsäte känner automatiskt av om en barnstol finns i sätet och stänger då av krockkudden. Den testade bilen hade inte detta system som är extrautrustning. Därför kunde man inte stänga av krockkudden på passagerarsidan samtidigt som varningsmarkeringarna för detta inte var permanenta. ISOFIX-fästena bak fick också anmärkningar då de var dåligt markerade.

I fotgängarskyddet delades det ut två av fyra stjärnor, 11 poäng totalt. Maxpoäng för stötfångarens skydd av ben medan huvens framkant utgör en risk för samma kroppsdel och huvens yta utgör ytterligare en risk för vuxnas huvud.

Renault Laguna fick också fem stjärnor i vuxenskyddet och totalt 36 poäng, alltså två fler än V70. Dessa fördelades på frontkollision 16, sidokollision 15, bältespåminnare 3 och stolpkollision 2.

Vid frontkollisionen var enda plumpen att förarens nedre del av högerbenet kan utsättas för risker. Kupéutrymmet var för övrigt intakt.

Vid sidokollisionen fick Laguna poängavdrag för att bakdörren öppnades vid kollisionen. Annars var skyddet för passagerare/förare godkänt.

Barnskyddet gav fyra av fem stjärnor, totalt 41 poäng. Anmärkningar gjordes på passagerarsidans krockkuddes aktiveringsstatus som inte markerades tillräckligt. Dessutom saknades tillräcklig markering av de bakre ISOFIX-fästena.

I fotgängarskyddet fick Laguna två av fyra stjärnor och totalt 10 poäng. Skyddet för gåendes ben vid kontakt med huvens framkant anses undermåligt samtidigt som huvens yta ger dåligt skydd för huvudet.

Euro NCAP – Mazda 2

Euro NCAP – Honda Civic

Euro NCAP – Mercedes C-klass

Euro NCAP – Renault Laguna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!