Foto: Femern A/S

Tunneln mellan Danmark och Tyskland börjar byggas i januari 2021

Efter många överklaganden och förseningar står det nu klart att bygget av tunneln över Fehmarn Bält ska inledas nästa år.

För att förkorta restiden mellan Danmark och Tyskland har en fast förbindelse i form av bro eller tunnel mellan danska Rödby och tyska Puttgarden länge diskuterats. 2007 skrev både Danmark och Tyskland under en avsiktsförklaring om den fasta förbindelsen som då inte var en uttalad bro eller tunnel.

2015 gav de båda ländernas regeringar klartecken till en tunnel, även om det tyska miljögodkännandet lät vänta till 2018. Under 2015 gav även EU sitt klartecken till projektet.

Diverse förseningar, bland annat på grund av överklaganden från miljöorganisationer, har redan kantat projektet, men nu har det tagits ett beslut i danska folketingen om att bygget ska påbörjas i inledningen av 2021, trots att alla överklaganden mot miljögodkännandet i Tyskland ännu inte är undanröjda.

En sträcka många svenskar är vana vid att åka färja över, men år 2029 är det tänkt att vara över med färjetrafiken mellan Rödby och Puttgarden. Foto: Google

– Det är ett historiskt beslut som gör det möjligt att aktivera de stora anläggningskontrakten och inleda byggandet på den danska sidan. Nu kommer vi snart att kunna se stora anläggningsarbeten påbörjas i Rødbyhavn, säger danska transportministern Benny Engelbrecht och fortsätter:– Fehmarn Bält-förbindelsen blir en ny port till Europa och en port till framtidens gröna transportlösningar. Förbindelsen kommer att medföra stora och viktiga samhällsekonomiska vinster för såväl Danmark som för övriga Europa. Den betyder att vi kan förkorta restiden med bil med en timme och upp till två timmar med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg.

Tunneln mellan Rödby och Puttgarten blir en så kallad sänktunnel, det vill säga av samma typ som den tunnel som är en del av Öresundsförbindelsen. Man har även tittat på en borrad tunnel samt både hängbro och snedkabelbro, men dessa alternativ valdes bort.79 tunnelelement ska sänkas i en 16 meter djup och 60 meter bred ränna som ska muddras upp. Varje tunnelelement är ungefär 200 meter långa och väger 73 tusen ton. Tillsammans med tio specielelement blir tunneln, som kommer att bestå av fyra rör, två för tåg och två för flerfilig fordonstrafik, att täcka den ungefär 18 kilometer långa sträckan under vatten.

Projektet, som färjerederiet Scandlines varit hård motståndare till, beräknas kosta 85 miljarder kronor och vara slutfört 2029. Då ska restiden med bil från Malmö till Hamburg vara uppemot 1,5 timme kortare än i dag. Precis som med Öresunds- och Stora Bält-förbindelserna ska Fehmarn Bält-förbindelsen finansieras av de som utnyttjar den, det vill säga resenärerna. Enligt danska beräknar kommer projektet att till fullo vara finansierat efter 36 år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr