071221-tysk-ilska-mot-eu

Tysk ilska mot EU-förslag

Med förbundskansler Angela Merkel i spetsen går Tyskland till hårt angrepp mot EU-kommissionens förslag till utsläppsregler. De föreslagna reglerna anses hota arbetsplatser inom EU och ske på bekostnad av den tyska bilindustrin.

EU-kommissionens förslag som presenterades i onsdags har redan mötts av massiv kritik från många håll. Varken bilindustri, politiker eller miljöorganisationer verkar vara nöjda med förslaget om sänkta utsläpp av växthusgaser. Mest ilska kommer från Tyskland. Med bilindustrin som en stor del av den totala industrin känner sig Tyskland direkt hotat av EU-förslaget. Volkswagen hävdar att den tyska bilindustrin skulle få dra det tyngsta lasset. Den tekniska utvecklingen, som leds av premiummodeller skulle skadas allvarligt, menar Volkswagen.

Enligt det nya förslaget ska de genomsnittliga utsläppen för varje tillverkare sänkas till 130 gram koldioxid per kilometer. De tillverkare som inte klarar detta ska tvingas betala böter för varje gram och såld bil. De tyska premiumtillverkarna skulle få det väldigt tufft att klara det kravet. Porsches genomsnittliga utsläpp är i dagsläget 297 gram, Mercedes 188 och BMW:s 184. För Porsche som idag är världens i särklass mest lönsamma biltillverkare, kan förslaget tvinga fram en prishöjning med 100 000 kronor per bil. Mercedes har däremot tur i oturen eftersom de kan räkna in bränslesnåla Smart i sitt genomsnitt.

För att bilarna inte ska bli dyrare hävdar bilindustrin att produktionen skulle behöva flyttas utanför Europa. Enligt branschorganisationen Acea sysselsätter bilindustrin i EU 2,3 miljoner direkt. Ytterligare tio miljoner arbeten är beroende av biltillverkningen.

Den tyska bilindustrin har tillsammans med Angela Merkel drivit ett hårt lobbyarbete för att tillverkare av premiumbilar inte ska drabbas så hårt, utan att alla tillverkare ska bidra proportionellt sett lika mycket till de minskade utsläppen. Arbetet har bevisligen inte fått önskad effekt. Det ska dock sägas att det är långt ifrån säkert att EU-kommissionen får igenom sitt förslag. För det första verkar kommissionen inte ens vara enig inbördes. Dessutom måste ministerrådet och sedan parlamentet anta förslaget innan de nya reglerna kan träda i kraft.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!