061221_hiace

Uppdaterad Toyota Hiace fortfarande omodern

Toyotas skåpbil/minibuss Hiace har fått uppdaterade motorer för att klara emissionskraven enligt Euro IV. Men dieselpartikelfilter och ESP finns alltjämnt inte.

Motornyheterna omfattas av två stycken 2,5 liters D-4D-motorer (dieslar) med commonrail-insprutning. Effekterna är 95 hk/230 Nm respektive 117 hk/294 Nm. 

Trots höjd effekt är snittförbrukningen sänkt. Med den kraftigare motorn drar Hiace nu 0,85 l/mil jämfört med 0,87 l/mil som för den tidigare generationen. Båda motorerna klarar de Euro IV-kraven för emissioner men partikelfilterfinns inte, så köparna går miste om ”rabatten” om 6 000 kronor.

I samband med att de nya motorerna introduceras får arbetshästen Hiace även nytt utseende. Fronten har ny design med mer markerad grill, större strålkastare och en stötfångare som gör överhänget 80 millimeter längre. 

Inredningen har fått mer påkostade materialval, både på instrumentbrädan och när det gäller stolsklädseln. Den fyrekrade ratten är också ny.

Bland de nya tillvalen märks en stereoanläggning som kan spela mp3-filer, ett dvd-baserat navigationssystem och parkeringssensorer.   

Säkerhetsmässigt finns airbag för förare och passagerare fram, ABS-bromsar med ventilerade skivbromsar fram och automatiska bältesförsträckare. Men ESP lyser med sin frånvaro. Inte så modernt.

Toyota Hiace finns i massvis med olika utföranden, både som transportbil med plats för upp till 6,5 m3 last och som minibuss för upp till åtta passagerare. Välj mellan lång eller kort hjulbas (totallängd 480–522 centimeter) samt bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!