Uppdaterade Mazda 6 – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström blev kvar i Barcelona för att ta sig an uppdaterade Mazda 6. Vi ringer honom igen för att kolla läget.

Hallå där PeO, du gillar verkligen Barcelona.

– Fin stad bara man håller sig borta från Ramblas så slipper man bli rånad. Men nu har vi faktiskt styrt kosan mot Sitges några mil bort. Fint här med.

Vad är nytt med Mazda 6 då?

– Mazda har gått varligt fram och de yttre förändringarna är inte stora. En lite modifierad grill och lite mer kromlister fram. Bak är det en annan ljusbild men det ska vara mörkt för att se det. Insidan har dock förändrats en del och det känns ännu mera premium. En bra förändring är dock ljudnivån i bilen som har minskat med så mycket som 25 procent. Det behövdes!

Mazda 6 går nu att få fyrhjulsdriven men bara som Wagon och med dieselmotor, för tillfället i alla fall. Fyrhjulsdriften lanseras som en nyhet men det fanns ju faktiskt på den allra första Mazda 6 som kom 2002, fast det är ju lite modernare grejer nu.

Är priserna officiella?

– Yes box. Sedanversionen med 165 hästars bensinmotor börjar på 259 900 kronor, diesel sedan (150 hk) = 279 900 kronor.

Men de flesta i Sverige kommer att köpa Wagon. Minsta bensinmotorn med 145 hk börjar på 239 900 kr. Diesel, 150 hk, startar på 259 900 kr. För fyrhjulsdriften vill man ha 6 900 kronor och toppnumret med 175 hk, automat och AWD går loss på 337 300 kr. Bilarna angör Sverige i mars.

Hela provkörningen av uppdaterade Mazda 6 läser du i Teknikens Värld nummer 7 som utkommer 12 mars. Som prenumerant har du även möjligheten att, utan kostnad, läsa tidningen digitalt i din läsplatta eller telefon (Android och Apple).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr