Foto: Porsche

Uppdaterade Porsche Macan officiell

Om två år ska Porsche Macan bli eldriven och sida vid sida förväntas bensinmodellerna gå, åtminstone ett tag till. Nu är den uppdaterade tappningen av den bensindrivna Macan här och vi kan konstatera att Turbo-versionen är borta och ersätts av en GTS-variant.

Ja, som nämnt i ingressen ska nästa upplaga av Porsche Macan gå helt och hållet på el. Denna beräknas landa i bilhallarna under 2023 och ska byggas på den nya elektriska plattformen PPE (Premium Electric Platform). Dessbättre för fans av den nuvarande modellen så säljer den bensindrivna bilen, likt de allra flesta av märkets modeller, alldeles för bra för att tas ur produktion.

Det rör sig här alltså inte om någon helt ny modell, oavsett vad Porsche marknadsför den som, utan snarare än uppdaterad version med samma former och mått som tidigare. Nya, eller uppgraderade, Porsche Macan kommer i tre olika utföranden: Macan, Macan S och Macan GTS. Macan Turbo är alltså ett minne blott.

I instegsmodellen sitter en ny, fyrcylindrig turboladdad motor på 265 hästkrafter (195 kW). Noll till 100 km/h gör den på 6,2 sekunder och har en toppfart på 232 km/h. Macan S har utrustats med en 2,9-liters V6 biturbomotor med en effekt på 380 hästkrafter (280 kW), vilket är 26 hästkrafter fler än tidigare. Den klarar av noll till 100 km/h på 4,6 sekunder och har en toppfart på 259 km/h.

1 av 5 Foto: Porsche
2 av 5 Foto: Porsche
3 av 5 Foto: Porsche
4 av 5 Foto: Porsche
5 av 5 Foto: Porsche

Sist, men verkligen inte minst, har vi Macan GTS där samma motor som i S-versionen här får ut 440 hästkrafter (324 kW) och som, utrustad med Sport Chrono-paketet, kan göra noll till 100 km/h på 4,3 sekunder samt har en toppfart på 272 km/h. Samtliga modeller har utrustats med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) och fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM).

Porsche har arbetat med att optimera chassit vilket ska innebära att Macan nu reagerar ännu känsligare och snabbare på olika körsituationer och vägförhållanden, tack vare att stötdämparegenskaperna i Porsche Active Suspension Management (PASM) har utformats särskilt för varje enskild modell. PASM är standard i S- och GTS-versionerna och finns som tillval till instegsmodellen.

1 av 4 Foto: Porsche
2 av 4 Foto: Porsche
3 av 4 Foto: Porsche
4 av 4 Foto: Porsche

I GTS är även luftfjädring numera standard samt en sänkning av karossen med tio millimeter. Väljer man till GTS Sport-paketet ska bilens dynamiska potential förhöjas då 21-tumsfälgar och högprestandadäck samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) och tidigare nämnda Sport Chrono-paketet tillkommer och adderar till dynamiken.

Utvändigt är det svårt att urskilja några större förändringar från tidigare men Porsche pekar på en omarbetad front, svartlackerade detaljer i GTS-versionen samt en markant diffusor i bakpartiet. En ny 3D-struktur finns tillgänglig som tillval och LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och Sport Design-ytterbackspeglar är nu standard i samtliga utföranden.

1 av 4 Foto: Porsche
2 av 4 Foto: Porsche
3 av 4 Foto: Porsche
4 av 4 Foto: Porsche

Standard är även större hjul. På Macan sitter hjul på minst 19 tum, på Macan S 20 tum och på Macan GTS 21 tum. Köpare kan välja mellan 14 olika exteriörfärger, däribland de nya färgerna Papaya Metallic och Gentian Blue Metallic samt Python Green till Macan GTS utrustad med GTS Sport-paketet. Invändigt har mittkonsolen designats om och knappar har fått ge plats åt pekskärmar.

Uppdaterade Porsche Macan går att beställa från i dag med en prislapp som börjar på 655 000 kronor för Macan, 735 000 kronor för Macan S och 870 000 kronor för Macan GTS.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!