USA testar kommunicerande bilar

Totalt 3 000 fordon har kopplats upp mot varandra så de kan kommunicera med varandra för att undvika olyckor och bilköer. Informationen ska samlas in under 30 månader och kan ses som ett steg mot den självgående bilen.

Framtidens självgående bilar börjar ta form i Michigan. Än så länge är helt autonoma fordon bara en vision, men med start i veckan kan 3 000 bilar, bussar och lastbilar i Ann Arbor i Michigan kommunicera med varandra via Wi-Fi, skriver Wired. Förarna har särskilt rekryterats efter hur mycket de kör bil i området.

 Testbilarna utrustas med kommunikationsenheter som dels får information från varandra och dels från fasta enheter, vid till exempel rödljus. En del av bilarna får varningssystem som underrättar föraren om en potentiell olycka och skickar en vibration genom förarstolen eller ratten.

 – Farorna som systemet ska varna för är till exempel vid förestående kollisioner vid korsningar med dålig sikt, när en bil byter fil in i en annan bils döda vinkel eller när en annan bil som plötsligt stannat framför, säger en företrädare för amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen, US Department of Transportation, i ett pressmeddelande.

 Projektet kommer fortgå under 30 månader och leds av Michigan-universitetets institution för transportforskning. Både Ford och General Motors deltar i studien. GM bidrar med specialutrustade Buick och Cadillac medan Ford skjuter till 20 Ford S-MAX i en separat tysk studie.

Information skickas till svarta lådor

 Information om var bilarna befinner sig, vilken hastighet de håller, vart de är på väg, omgivning, hur mycket föraren gasar, bromsar och hur man håller ratten. All information skickas tio gånger i sekunden till svarta lådor som sitter i 100 av bilarna.

 – Folk pratar om intelligenta fordon eller bilar som pratar med varandra som något som hämtats direkt från den tecknade serien Jetsons, men det ska inte låta som science fiction, säger Mike Shulman, teknisk chef på Fords forskningsavdelning, i ett pressmeddelande.

 Han menar att de allra flesta sällan kommer märka av att de kör omkring i de specialutrustade bilarna.

 –På sin höjd kommer bilar skicka meddelanden till varandra och folk kommer inte ens få reda på det förrän de få tillfällen när de får en varning eller när de behöver förstå vad som händer kring deras bilar.

 Systemet kommer dessutom ha fördelar för trafikrytmen, vilket i sin tur minskar både utsläpp och bränsleförbrukning.

 –Om man kan förhindra olyckor, förhindrar man även köer. Om man förhindra köer, förhindrar man även bilar som står på tomgång. Man får dessutom råd om alternativa vägar. Dessutom finns det stor potential att hamna i en grön våg mellan trafikljusen, säger projektledaren vid University of Michigan James Sayer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!