081220-usa-bilindustri-gm

USA:s bilindustri får statligt jättelån

Den amerikanska staten beviljade i går ett lån på 17,4 miljarder dollar till Chrysler och GM. Ford behöver däremot inga lånade pengar just nu. Lånet ska förhindra de båda biljättarna från att gå i konkurs, något som skulle fördjupa den amerikanska ekonomins tillbakagång än mer.

I dag beviljade den amerikanska staten med George W Bush i spetsen lån på totalt 17,4 miljarder dollar, motsvarande drygt 133 miljarder kronor. Pengarna går till de krisdrabbade bilföretagen Chrysler och GM som nu kan undvika de konkurser som har varit nära förestående.

Ford har tidigare sagt att de inte vill ha något lån i nuläget, utan vill i stället att lånemöjligheten finns kvar om situationen skulle förvärras.

För att lånen ska betalas ut vill president Bush och den sittande regeringen att bilföretagen och bilarbetarfacken utformar livskraftiga framtidsplaner och ekonomiska åtstramningar. Dessa ska presenteras och godkännas senast den 31 mars nästa år, annars kan lånen dras tillbaka eller ytterligare lån utebli.

Bush påpekade också hur viktigt det är för den amerikanska ekonomin att bilindustrin inte kollapsar. Eventuella konkurser skulle med all säkerhet fördjupa och förlänga den ekonomiska situation som landet nu befinner sig i.

Pengarna till bilindustrins lån kommer från den första delen av det enorma krispaket som kongressen röstade igenom i höstas. Hela krispaketet omfattar ofantliga 700 miljarder dollar (drygt 5 300 miljarder kronor). Om den andra delen av dessa 700 miljarder kronor delas ut så är bilindustrin beviljade ytterligare miljarder i lån.

Lånet till Chrysler och GM gläder Ford trots att de inte tar emot några pengar. Kollapser hos Chrysler och GM hade med all sannolikhet gjort situationen besvärligare för Ford, via bland annat underleverantörer.

Detta lånepaket påverkar även Saab Automobile och Volvo Personvagnar, alltså också Göteborg och Trollhättan.

Bilanalytiker Matts Carlsson är optimistisk när det gäller de båda svenska bilmärkena och deras framtid. Däremot tror han på helt olika framtida situationer för Saab respektive Volvo.

– Jag tror att Ford vill göra sig av med Volvo för Volvo stämmer inte i Ford-familjen längre och tvärtom då med General Motors så tror jag att man vill behålla Saab, säger Matts Carlsson till Sveriges Radio.

Han tror att GM kommer att sanera bland sina varumärken och stänga ett antal fabriker. Däremot tror han inte att Saab och Trollhättan kommer att röras.

Vad gäller det andra svenska märket tror han att högsta prioritet hos Ford just nu är att hitta en stark ägare till Volvo. Är det inte möjligt tror han att staten kan gå in eller kanske att inflytelserika svenska företag och/eller personer kan agera.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!