Foto: Winjohn

USA:s justitiedepartement spionerar på laglydiga bilförare

Sedan 2008 har justitiedepartementet i USA spionerat på, och kartlagt, miljontals vanliga bilister.

Inte nog med att NSA, National Security Agency, övervakar datakommunikation som bland annat e-post och mobiltelefoni, nu övervakas även vanliga bilisters resor. Enligt organisationen ACLU, American Civil Liberties Union, uppskattas myndigheterna ha samlat in, och lagrat, minst 343 miljoner uppgifter som i detalj visar bilisters resor. Var bilar parkeras, vart de är på väg och hur många stopp de gör på vägen.

ACLU lämnade nyligen in en ”Freedom of Information Act”-begäran, en informationsfrihetslag som möjliggör helt eller delvis utlämnande av icke utgivna handlingar och information som kontrolleras av USA:s regering. Detta är anledningen till avslöjandet av det av justitiedepartementet hemlighållna tillämpningsområdet för övervakningen.

Justitiedepartementets avdelning för narkotikabrott, DEA, byggde till en början upp databasen för att samla in bevis mot smugglare längs gränsen mot Mexiko i stater som Arizona, Kalifornien, Nevada, New Mexico och Texas. Enligt uppgift ska det 2011 ha funnits omkring 100 kameror för att samla in information.

”De samlar in data om fordons rörelser, inklusive tid, riktning och plats, från tekniskt avancerade kameror placerade strategiskt längs större vägar. Många enheter fotar även förare och passagerare, som ibland är tillräckligt tydliga för utredare att bekräfta deras identiteter”, skriver Wall Street Journal.

Övervakningen har sedan dess expanderat mycket snabbt och tjänstemän på justitiedepartementet vägrar nu att säga hur många kameror som finns eller vilka stater som numera är delaktiga i övervakningen. Enligt handlingar som Wall Street Journal kommit över framkommer det att DEA även använder sig av systemet ANPR, Automatic Number Plate Recognition, som är motsvarigheten till det system som svenska polisen använder sig av.

Övervakningsprogrammet må ha inletts av DEA 2008, men redan året därpå fick andra myndigheter, både statliga och lokala, tillgång till databasen. Enligt justitiedepartementet har de via systemet samlat in viktig information i kampen mot narkotika. Problemet är dock att laglydiga förare också registreras.

Det är inte känt hur stor andel av den insamlade datan som använts för att få fast brottslingar eller hur många procent som avser oskyldiga bilister. Forskning från Electronic Frontier Foundation, en organisation som jobbar för att upprätthålla yttrandefrihet, integritet och transparens på Internet, tyder dock på att 99,8 procent av uppgifterna inte används för brottsutredningar.

– Detta är verkligen upprörande för oss, och det bör det även vara för alla bilister som värderar sin integritet och frihet att köra dit du vill utan att spåras hela vägen. Det är ett grovt intrång i privatlivet, säger John Bowman, chef på National Motorists Association.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!