080130-volvo-v70-ahlgrens

V70 – snart världens mest sålda bil

Alla vet att Toyota Corolla med sina drygt 35 miljoner exemplar är världens mest sålda bil. Nu tar Volvo upp kampen med japanerna då V70 ska säljas i 41,7 miljoner exemplar, dock i litet format och paketerade i påsar.

Sveriges två största biltillverkare (Saab får ursäkta) – Volvo och Ahlgrens Bilar – slår ihop sina påsar och tillverkar den första Volvo V70 helt utan utsläpp (bortsett från tillverkningen). Bilen kommer enbart att finnas tillgänglig i tre kulörer – grön, rosa och vit.

– I arbetet med att utveckla och aktivera vårt varumärke letar vi efter möjliga samarbetspartners som har samma målgrupp och värderingar som vi har. Bil plus bil tyckte vi var klockrent, säger Cecilia Krook, marknadsansvarig på Leaf Sverige AB.

Samarbetet har en viktig miljöprägel då 20 öre per såld påse går till samma klimatneutraliserande projekt som Volvo Personbilar Sverige AB satsar på via försäljningen av miljöklassade bilar. Pengarna investeras i utveckling och uppbyggnad av kvalitetssäkrad, långsiktigt hållbar energiproduktion, till exempel vindkraft.

– I år satsar vi på att bli största miljöbilsmärket i Sverige. Därför känns samarbetet extra roligt, säger Anders Wahlén, miljöchef på Volvo Personbilar Sverige AB.

Totalt ska det tillverkas 40 ton ätbara Volvo V70, förpackade i 140-gramspåsar. Det innebär att V70 kommer att kunna triumfera med titeln ”Världens mest sålda bilmodell” när alla påsar är sålda (om man bortser från Ahlgrens originalbilar, som, så vitt undertecknad vet, inte har någon modellbeteckning).

– Vi lär slå alla tidigare försäljningsrekord av miljöbilar rejält, säger Anders Wahlén lite skämtsamt.

Att skapa Volvo V70 som skumbil har varit en noggrann process. Allt från bilarnas form till hur de passar i den specialdesignade påsen har utvecklats på plats hos Ahlgrens bilfabrik i Gävle. Utvecklingsarbetet tog cirka fyra månader.

Volvo V70 i skumversion är en så kallad limiterad utgåva. När den sista av de 41,7 miljoner bilarna är svald så är det helt enkelt slut på denna skumma Volvo-bil.

En del av Volvoåterförsäljarna runt om i Sverige kan ha fått de första mjuka bilarna redan nu i samband med Volvohandelns miljöbilshelg 2-3 februari. Vecka 14 börjar de säljas ute i övrig handel. Under samma vecka startar även en konsumentkampanj som pågår fram till sommaren. Till kampanjen hör en tävling där högsta vinsten är en "stor" miljöbil – en Volvo V70 2,0F.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!