090615-vägar utformning

Vägarnas utformning mest avgörande för säkerheten

Om insatser framförallt riktas mot att höja vägarna säkerhetsnivåer och förhindra rattonykterhet kan man förhindra 65 procent av dödsolyckorna, vilket innebär 140 liv per år. Detta visar en ny doktorsavhandling som presenteras i dag.

Helena Stigson, nybliven doktor vid Karolinska Institutet, visar i dag i sin doktorsavhandling att de svenska vägarnas utformning är mest avgörande för dödsfallen i trafiken. Detta baseras på en genomgång av drygt 200 dödsolyckor i bil på det svenska vägnätet.

Hennes slutsats för att skapa ett säkrare vägtransportsystem lyder att man bör rikta insatser framför allt mot att höja säkerhetsnivåerna på vägarna och att förhindra rattonykterhet. Då kan 65 procent av dödsolyckorna undvikas vilket motsvarar 140 liv per år. Förra året dog ungefär 420 personer på de svenska vägarna.

Resultaten i avhandlingen visar att mittseparering av vägarna är en av de absolut viktigaste åtgärderna för att skapa ett säkert vägtransportsystem för bilåkande utanför tätbebyggt område.

– Genom att höja vägstandarden skulle drygt 40 procent av dödsolyckorna kunna förhindras, säger Helena Stigson.

Som exempel lyfter Helena fram att det i dag inte ens är möjligt att ta sig mellan Sveriges två största städer (Stockholm och Göteborg) på 100 procent mötesseparerade vägar, vilket innebär att man utsätter sig själv och andra för en risk att skadas eller dödas, trots att man kör med säkerhetsbälte på, nykter och håller hastigheten.

– Det kommer att ta tid och resurser att förbättra vägutformningen, men det är nödvändigt för en kraftig minskning av trafikdöden. Den största andelen olyckor inträffar på en begränsad del av vägnätet, där trafikflödet är högt, konstaterar Helena Stigson.

En annan viktig åtgärd för att få ned dödstalen på våra vägar är att förhindra rattonyktra att ge sig ut på vägarna. Rattfulla förare kör i två av tre fall utan säkerhetsbälte vilket radikalt ökar deras risk att dö i en trafikolycka. Så mycket som 25 procent av alla dödsolyckor i bil kan undvikas genom att förhindra rattonykterhet. Detta trots att de rattonyktra endast utgör 0,2 procent av det totala trafikflödet på de svenska vägarna.

– Det är oerhört viktigt att satsningarna på mitträcken och alkolås fortsätter säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam tillika Helena Stigsons handledare. Folksam är huvudfinansiär av doktorandprojektet.

Helena Stigson Foto: Folksam

Extern länk

Karta över mittseparerade vägar (pdf-fil)

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!