Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Vägräcken och vajerräcken har under många år varit ett diskussionsämne framför allt inom motorcykelkretsar. Vid en olycka utgör räckena en fara för mc-förarna.
Nu har försäkringsbolaget Folksam genomfört Sveriges första krocktester, fyra olika, mellan motorcykel och vägräcke. Man gjorde det på VTI:s, Statens väg- och transportforskningsinstitut, krocktestbana i Linköping tidigare i år.
Vid krocktesterna testade man olika metoder för att bättre skydda motorcyklister som kommer i kontakt med räcket. I det avslutande momentet försåg man vägräckena med en enkel prototyp av plats som placerades ovanpå räcket för att dölja plåtkanter, stolptoppar och bultar. Det visade sig ge positiva effekter. Färre utstickande och vassa detaljer gjorde att mc-föraren inte riskerade att fastna eller skada sig i samma utsträckning, i stället glider mc-föraren med ovanpå räcket.
Plasten är dock ingen garanti för att man som motorcyklist inte skadar sig, men riskerna sänks avsevärt.
Positivt med metoden är att den kan implementeras på befintliga vägräcken utan att de behöver byggas om eller ersättas. Det är både kostnadseffektivt och ger oss hopp om att ”motorcykelskyddet” kan komma på plats ute på vägarna inom en snar framtid.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.