Motormännen genomför just nu en kampanj där landets farligaste vägar märks ut. 36 milstolpar placeras ut längs med de farligaste vägarna i Sverige. Syftet med kampanjen är att belysa att det behövs större satsningar på våra vägar som ofta är av undermålig kvalitet sett ur ett säkerhetsmässigt perspektiv. Trafiksäkerhetsorganisationen NTF är inne på samma linje, men väljer att attackera problemet från ett annat håll. I onsdagens Ekot föreslog NTF att Vägverket och kommunerna borde kunna hållas ansvarig om till exempel dåligt underhållna vägar leder olyckor.
I dag är det bara den enskilde föraren som kan åtalas för att ha orsakat en olycka. Men att även vägen kan vara orsak till en olycka är inte otänkbart. Därför vill NTF att även den som är ansvarig för transportsystemet, det vill säga Vägverket, kommunerna eller till och med biltillverkarna, ska kunna ställas till svars.
Framöver kommer Vägverkets ansvar att skärpas. Ett nytt EU-direktiv säger att den som bygger eller sköter underhållet av en väg mer tydligt än i dag ska kunna garantera vägens säkerhet. Men det handlar bara om förebyggande arbete, det vill säga inte ett lika långdraget ansvar som NTF vill se. Vägverkets tillträdande generaldirektör Lena Erixson anser inte att den som sköter vägen ska kunna ställas till svars.
– Nej, det tycker jag inte. Vi ställer oss bakom det EU-direktiv som finns och genomförandet av det. Vi ska jobba med ett förebyggande arbete, säger Lena Erixson till SR – Ekot.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.