Vägverket är bekymrat över den senaste tidens utveckling mot ett allt tyngre belastat vägnät. Nu vill man ha större befogenheter att kunna styra trafiken när problem uppstår och framkomligheten begränsas.
– Vi har sett hur vägsystemet utnyttjas allt mer och blir känsligare för störningar. Det var det stora stoppet på vägen mot Nynäshamn i höstas som fick oss att titta mer på vad vi skulle kunna göra, säger Ingemar Skogö, generaldirektör på Vägverket till DN.
Vägverket anser att de ökade befogenheterna i första hand inte är till för att höja trafiksäkerheten. Förslaget har lagts fram eftersom Vägverket vill kunna styra trafiken för att underlätta trafikrytmen när framkomligheten är begränsad. Om Vägverket gör den bedömningen att trafiken skulle flyta på bättre om personbilar stoppas till förmån för den tyngre nyttotrafiken krävs det idag beslut av Länsstyrelsen. Men detta vill Vägverket ändra på nu. Ingemar Skogö anser att lagstiftningen är oklar och att det även finns oklarheter om de olika parternas befogenheter. P åsikt vill Ingemar Skogö att Vägverket ska ha en mer aktiv roll. Som exempel på hur det skulle kunna se ut tar han flygledarens roll i luftrummet, riktigt lika långtgående skulle dock inte Vägverkets roll vara.
För att öka säkerheten i trafiken vill Vägverket att Lastbilar och bussar med en vikt som överstiger 3,5 ton ska tvingas använda vinterdäck när säsongen eller väglaget kräver det. Spårdjupet ska vara minst fem millimeter. Enligt Vägverket är ett genomförande av detta förslag inte långt borta. Först ska ärendet utredas och sedan diskuteras med buss- och åkeriföretag. Om inget skäl av tyngre läggs fram som talar emot förslaget ska det sedan genomföras.
Ofta beskylls utländska bussar och lastbilar för att vara de som är sämst när det gäller däck. Vägverkets förslag gäller alla fordon, även de utländska. Var fordonet än kommer ifrån ska vinterdäcken vara på från första december till sista mars.
-Vi har inga belägg för att fordon från ett visst land är överrepresenterade. Men det låter ju inte osannolikt att man skulle vara mindre förbered om man kommer från en annan klimattyp, säger Ingemar Skogö.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.