070910-citroen-miljö

Varannan såld Citroën är en miljöbil

Hittills i år har var tredje såld Citroën varit en miljöbil, enligt Vägverkets definition. Trenden har förstärkts hos Citroën under 2007 och i augusti var hela 54 procent av alla registrerade personbilar från Citroën en miljöbil.

Med 2 512 registrerade miljöbilar placerar sig Citroën på femte plats på miljöbilsrankingen i år. Ser man till augustisiffrorna så står Citroën för 15 procent av totala antalet sålda miljöbilar i Sverige.

Citroëns totala försäljning har dessutom ökat med nästan 35 procent i år. Det beror huvudsakligen på den stora andelen miljöbilar (35,3 procent) och dieselbilar (51,6 procent).

 

Under årets första åtta månader har 51,6 procent av alla registrerade bilar från Citroën varit försedda med en HDi-dieselmotor. Därmed placerar sig Citroën på femte plats även i dieselrankingen. Dieselmotorerna från Citroën är nästan samtliga utrustade med partikelfilter som tar bort större delen av sotpartiklarna.

– Dessutom är Citroëns dieslmotorer anmärkningsvärt bränslesnåla. Som exempel kan man köra en stor Citroën C5 HDi upp till 140 mil på en tank”, påpekar Henrik Zielfelt, marknadschef på Citroën. 

 

Förra året hade PSA (Peugeot och Citroën) en av de lägsta utsläppsnivåerna i Europa vad gäller koldioxid, nämligen 141 gram per kilometer i genomsnitt. Det kan jämföras med det genomsnittliga koldioxidutsläppet för nyregistrerade bilar i Sverige som i juli var på 156 gram per kilometer.

 

Som första marknad i Europa lanserar nu Citroën den nya miljöbilen C4 BioFlex i Sverige, samtidigt som bilen premiärvisas på den internationella bilsalongen i Frankfurt med start denna veckan. Citroën får därmed sin fjärde miljöklassade bil, tillsammans med den bensindrivna C1 och dieselbilarna C3 HDi 110 hk och C4 HDi 110 hk med EGS, båda med partikelfilter.

Som ytterligare ett bevis på Citroëns satsning på miljövänliga bilar, premiärvisar märket sin nya konceptbil C-Cactus på bilmässan i Frankfurt. Bilen är byggd på samma platta som C4, så det är en bil i mellanklassen. Namnet, C-Cactus, är en symbol för att den i princip ”lever” på ingenting. Motorn är en dieselhybrid som endast drar 0,29 liter per mil. Koldioxidutsläppet är på låga 78 gram per kilometer. Konstruktionen är enligt Citroën revolutionerande med mycket återvunnet material och ett starkt reducerat antal bildelar. Totalvikten är 1 180 kilo. Ytterligare en konceptbil med dieselhybrid har premiär i Frankfurt, C5 Airscape. En iögonfallande cabriolet där Citroën vill visa att man kan förena skönhet med miljöhänsyn.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!