Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Värdig BMW 2002 med en sexa M3!

Magnus Granberg vann pris för bästa bil – långt innan den var det enligt honom själv. Så arbetet påbörjades för att verkligen bli bäst. Resultatet är både spektakulärt och prydligt. Och framför allt har den en M3-motor under huven!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Denna artikel är skapad av tidningen Bilsport och publiceras i samarbete med Teknikens Värld.

Inte värdig. Så kände Magnus Granberg när han tilldelades arrangörens pris för bästa bil på Bimmers of Sweden 2019. Hans bil var ju bara en renoverad 02 som redan på 1970-talet konverterats till en Tii. En okej bil bland många andra, tyckte han själv. Han åkte hem, fast besluten att hans gamla 18-årsbil skulle visa sig priset värdig som en BMW utöver det vanliga. 2020 var Magnus tillbaka, med innehållet från en M3 E46 så prydligt insytt i 02-kostymen att han vann en ännu tyngre pokal: Peoples Choice.

Vad det är som motiverar en människa att lägga själ, hjärta och en mindre förmögenhet på en bil kan diskuteras i oändlighet. Det finns dock två filosofier bakom utveckling och framgång som kan förklara var orken att fullborda exceptionella bilbyggen kommer från.

Den ena kan beskrivas som lön för mödan. Motivationen att prestera hämtar kraft ur en inställning att belöning kommer till den som kämpar för den.

M02 MED HJÄRTA AV M3. Den ser ut som en välvårdad BMW 2002, i silver och kompletterad med Turbo-breddare, originalspoiler och fräsigare hjul. Sådana finns det fler av, men under ytan är Magnus 51-åring en sällsynt välutvecklad restomod, transplanterad med hjärtat från en M3 E46. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Den andra är att motiveras av en tilldelning. Belöningen kommer först. Sedan är det upp till den belönade att kämpa för att visa sig värdig.

Vilken väg som ger säkrast eller bäst utdelning är svårt att veta. Skulle en idrottare prestera bättre resultat om guldmedaljen delades ut innan den var avgjord?

Nej, för det skulle inte bli mycket till tävling då, men nog verkar det rimligt att en belöning i form av tilldelat ansvar eller att flyttas upp i en högre division kan få en människa eller ett helt lag att växa in i sin nya roll, växla upp och prestera mer?

FÖRSTA BILEN. Magnus köpte den som sin första bil 1995. Då hade den varit ombyggd till Tii-utförande i 20 år, men också hunnit rosta en del. Han renoverade och körde den ett par år innan han sålde. När han köpte tillbaka bilen 2012 fick han börja om med renoveringen från början och 2019 såg den ut som idag, fast fortfarande i Tii-utförande. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Ovanligt rätt i tiden

Oavsett vad man tror sig veta om belöningssystem och dess betydelse, verkade det så tydligt vara just det som spelade en avgörande roll när Magnus Granberg sommaren 2020 tog emot pokalen för tunga titeln Peoples Choice på BMW-träffen Bimmers of Sweden.

– Det var fantastiskt roligt, och väldigt stort för mig. Hedrande, med tanke på de påkostade och fina byggen som är med i omröstningen, men den här gången känner jag att jag också har en bil som når upp i sådan nivå att den kan vara med och rättvist få ett pris, säger han.

Med tanke på vilken typ av bil Magnus har skapat är det en ödmjuk inställning. För även om det en längre tid har varit inne med genomgripande tekniska uppdateringar av en klassisk bilmodell som ger ett prydligt, originaltroget intryck har det aldrig varit så hett med restomods som det är just nu. Och när såg du sist en BMW 02 med BMW:s riviga S54 från M3 E46?

– Det finns flera 02 som byggts om till andra BMW-sexor, och jag vet att det är många som pratat om det, men just S54 känner jag själv inte till någon mer, säger han. Jag har sett en skiss på en som kanske skulle byggas. Det är allt, men eftersom jag har gjort det och min bil fungerar är det så klart möjligt att det finns många fler.

BEDRÄGLIGT LUFTIGT. BMW 02 med M-fyra från M3 E30 har byggts i dussintal, men Magnus misstänker att han kan vara först med att ha satt en 02 med S54 i drift. Det ser rymligt ut, men hela motorrummet har varit urkapat för att få plats med allt. Inklädnaden är därefter tillverkad för att se så 1970 ut som möjligt. Därav friliggande trattar till insuget. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Omfattande bygge

Skälen till att det inte har gjorts lika många 02 med radsexa, som exempelvis Volvo 240, är förmodligen många. Ett av de mer uppenbara är dock att den lilla BMW:n är just liten.

– Många har byggt med S14-motorn som satt i första generationen M3. Det är nog den optimala motorkonverteringen, för 02 är inte en särskilt lämplig bil att ha en radsexa i, menar Magnus. Särskilt om man som jag inte vill att det ska synas på utsidan vad som är gjort.

För att få rum har han behövt modifiera torpedväggen och flytta bak motorfästena. Ändå sitter kylarna för kylvätska och olja tillsammans med en tunn, tryckande fläkt i princip dikt an mot njurarna i grillen. För att få plats med en lämplig växellåda har transmissionstunneln behövt göras rymligare och golvet förstärkas.

RETRORÄTT. För 50 år sedan hade ingen hört talas om 17-tumsfälgar. Ändå ser fälgarna inte ut som oljetunnor på den lilla BMW:n. Klassiska Alpina-centrum bidrar till det genuina retrointrycket. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

– Jag har utgått från motor- och växellådsfästen som egentligen är till för att montera en BMW-motor i Volvo, men att få motor, låda och hela drivlinan att linjera var riktigt jobbigt, minns han.

– Min far och jag har lagt många timmar med lod och laser för att få allt rakt. Skruvat och bytt motorer hade vi gjort förr, men byggt om en bil på det här viset hade ingen av oss gjort tidigare. Det var helt klart den jobbigaste biten, men lärorikt och roligt.

När det kom till den nödvändiga uppgraderingen av chassit valde Magnus att bygga om hjulupphängningarna efter en sats Öhlins-dämpare han kom över, och som egentligen är till BMW 1-serie M.

– Det går säkert att göra det enklare för sig än vad jag har gjort. Det beror på vilket mål och vilka krav man har, men hur man än gör blir det lite Tetris över det hela, samtidigt som spelplanen måste byggas om för att klossarna ska få plats.

KLASSISK KÄNSLA. BMW Performance-stolar och växelspaksknopp till trots är kupé-atmosfären mer 70-tal än nytt millennium. Tacka den renoverade gammelratten och okapade originalpaneler för det. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Effektivt arbete

Det stora arbetet, som Magnus ser det, är dock elsystemet. Det är helt skräddarsytt från början till slut, med ett Maxxecu som utgångspunkt och de funktioner han förklarade för elektrikern att han behövde.

– Dennis Andersson heter han, superengagerad kille som har gjort ett jättejobb. Allt mekaniskt, där man kan se vad som händer när man justerar, kan jag förstå jag mig på, men el går helt över mitt huvud. Dennis kom till garaget, intervjuade mig och byggde ett komplett elsystem som är fantastisk snyggt, fint tvinnat, med strumpor och lött så det ser ut som att det kommer från fabrik, eller bättre egentligen.

Även motorarbetet lämnades bort, till Peters Motor & Mekaniska i Vadstena.

– Jag hittade motorn som ett paket med Maxxecu, koppling och växellåda, men med motorn isärplockad och utan kolvar. Ett avstannat turboprojekt, så det var rätt mycket motorarbeten som behövde göras, förklarar Magnus.

– Mitt mål var en sugmotor med originalkaraktär. Hur mycket effekt var inte lika viktigt som ljudet och sättet motorn bygger varv, fortsätter han. Original S54 ger ändå tre gånger så mycket effekt som en tvåliters M10, och det räcker för att ha roligt i en sådan här liten och lätt bil. Åtminstone för mig.

ESTETISK KOMPROMISS. Motorstyrningen kräver en surfplatta. För att ha den lagom lättåtkomlig men ändå få bort den ur blickfånget fick det bli en specialbyggd mittkonsol. Som extra kamouflage har Magnus en gammal Becker-stereo som bakgrundsbild. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Alltid mer än standard

Allt som allt har det tagit ganska precis ett år att bygga om bilen från vad som i praktiken var en relativt original BMW 02 i Tii-utförande! Men han har ägt bilen betydligt längre än så. Sammanlagt handlar det om ett tiotal år, fördelat på två perioder.

– Det är min första bil faktiskt. Farsan är gammal BMW-tok och när jag var 18 såg han en annons på den här och tyckte det var en perfekt förstabil för mig. Kanske för att han själv ville ha en Tii på 70-talet, säger Magnus och ler snett.

Bilen hade bara haft två ägare innan Magnus köpte den 1995, båda inom samma familj med bilentusiaster som redan 1975 konverterat bilen till Tii-utförande och registrerat den med utbytt motor.

VOLYMKONTROLL. Avgassystemet är ett modifierat original från 1-Serie M med ett spjäll som öppnas medelst brytare på rattstången för full sång. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

– Förmodligen kom delarna från en Tii som krockats och skrotats ut, för den var tekniskt komplett med allt som gjorde Tii speciell, från den mekaniska insprutningen till varvräknare, fjäderben och bromsar.

På 25 år hade den dock hunnit bli ganska mjuk och frasig i karossen. Magnus lagade rost i golv, trösklar och reservhjulsbalja. Sedan sommarkörde han den fram till 2002 innan han sålde den.

– Jag ville ha turbo och fyrhjulsdrift, precis som alla tuffingar skulle ha i slutet av 90-talet. Och jag hade inte råd med en bil jag bara körde med på somrarna, så det blev Audi några år i stället.

IMPULSKÖP. Det finns bra väghållningsprodukter framtagna till BMW 02, men Magnus ville ha Öhlins-dämpare, och spontanköpte ett set Road & Track avsett för BMW 1-serie M! Eftersom motor och drivlina ändå hade krävt rejäla ombyggnader, kändes det bara som en detalj i det hela, att modifiera bilen även efter stötdämparna. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Återfallet

Med ålder och ökade förutsättningar att hålla sig med en renodlad entusiastbil började saknaden efter tiden med 02:an att göra sig påmind.

– BMW 02 har en speciell plats i mitt hjärta. Vi hade sådana som familjebil på 70-talet. Inte Tii, men enklare, minns Magnus. Jag åkte som alldeles nyfödd från BB i en 02, och jag satt i barnstol i en när jag var jag med i min första trafikolycka. Och de är riktigt charmiga och körglada.

Någon allvarlig plan på att skaffa en ny gammal 02 fanns inte. Han hade börjat pyssla med mer utrymmeseffektiva motorcyklar i stället, men en kväll 2010, i samband med nattning av barnen bläddrade han upp en annons på just sin gamla bil.

– Då slog det till. Jag ringde och köpte bilen i princip osedd dagen efter. Jag skulle bara ha den.

Än en gång hade tiden, och åtskilliga ägarbyten, gått hårt åt den stackars veteranen. Karossen krävde rostlagning igen och lacken var helt slut. Dessutom behövde insprutningen renoveras.

– Planen var att återställa bilen till samma utförande den hade när jag hade den på 90-talet, och få den att gå riktigt bra igen. Så blev det, fast ännu finare och med andra hjul bara.

OVÄRDERLIGT KÖRGLAD. Facit efter den annorlunda säsongen 2020 blev ett tiotal mil – och ett par förbrukade bakdäck – men i antal smil per mil har Magnus M02 redan gett större avkastning än vad han hade kunnat föreställa sig. Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Triggad av priset

Så var ungdomsbilen fullbordad. Fin och färdig. Magnus levde det perfekta billivet. Lycklig. Ända fram till den 25 maj 2019. Under prisutdelningen på Bimmers of Sweden allt skulle ställas på ända. Arrangören Arne Skaale ropade hans namn.

– Jag hade fått pris. Jag hade inte lyssnat så noga och tänkte att det måste vara något klassikerpris eller så, men det var priset för arrangörens favorit!

– Samtidigt som det var enormt hedrande att få uppskattningen var det nästan så jag skämdes lite. Jag menar, jag förstår att många tyckte den var jättefin som den var. Det tyckte jag själv också, men jämfört med så många andra, som lagt mycket mer tid och energi än jag på avancerade och påkostade byggen tyckte jag inte att min bil var så speciell.

Det var där och då, runt klockan tre på eftermiddagen den 25 maj 2019 som han bestämde sig. Han tackade ödmjukast för priset och avlade ett dyrt och heligt löfte att göra sitt yttersta för att göra priset rättvisa. Och han skulle komma tillbaka 2020 för att visa upp resultatet.

– Sedan jag kom på att det var just det här jag ville göra med bilen har det inte gått tio dagar utan att jag har gjort något som har med den att göra. Förutom ren byggtid har jag behövt lära mig i princip allt från början, ta reda på vilka grejor som funkar och passar, hitta delar, beställa dem, returnera saker som inte passar. Det blev ett intensivt år, men bilen blev klar, ett dygn innan träffen, precis som jag lovat.

Foto: Mattias Larsson / Bilsport

En möjlig början

Och Magnus blev igenkänd när han rullade in på Mantorp Park. Även om hans bil såg i princip likadan ut som året innan – bara fälgarna skilde – spred sig ryktet om hans 02 med S54-motor snabbt.

Redan på campingen kvällen innan bildades en folksamling runt bilen, och på lördagen kom han knappt ifrån för att gå på dass, än mindre se något av träffen. Hela tiden var någon framme för att titta närmare och fråga om bilen.

Och pris, det blev det även denna gång: det prestigefulla Peoples Choice för den bästa bilen på hela området.

– Man kan aldrig veta vad andra sätter värde på, och förväntar man sig ett pris på en utställning riskerar man bara att bli olycklig. Man får ett om man får ett, men den här gången kunde jag ta emot det med gott samvete tycker jag, säger Magnus. Nu ligger det lite tid och energi, och framför allt en tanke bakom bilen.

Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Mellan premiären på Mantorp och höstavställningen har han inte hunnit köra mer än några lokala småturer. De flesta kilometerna i samband med fotograferingen, faktiskt.

– Den är väldigt rapp och hård, men går fint och känns pålitlig, säger han. Det är några justeringar kvar bara. Kopplingen är egentligen anpassad för ett liv med turbo, och är lite väl tuff till en originalmotor. Och bakdäcken håller alldeles för dåligt. Jag har inte kört mer än tio mil i år, men de behöver redan bytas, lägger han till och ler snett.

I övrigt anses bilen vara färdig. Just nu finns heller inga planer att påbörja ett nytt bilprojekt, men han medger att intresset har väckts.

– Nu vet jag ju att det går. Och det man inte kan får man lära sig, eller våga be om hjälp om med, av de som kan.

– När eller om tiden finns börjar jag nog om med något liknande, fast ännu mer spännande. Kanske på någon drömbil man hade som ung.

1 av 2 Foto: Mattias Larsson / Bilsport
2 av 2 Foto: Mattias Larsson / Bilsport

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!