1881 gick greven Jules-Albert de Dion förbi en leksaksaffär och såg ett leksakståg med en fungerande ångmotor. de Dion kontaktade ingenjörerna Georges Bouton och Charles Trépardoux och tillsammans grundade de de Dion, Bouton et Trépardoux 1883, som senare blev de Dion-Bouton. Den första bilen från Paris-tillverkaren försvann i en brand och ett år senare presenterade de sin andra modell, de Dion Bouton et Trépardoux Dos-A-Dos Steam Runabout som fick smeknamnet La Marquise efter de Dions mor.
Den nu 127 år gamla bilen kan skicka upp fyra passagerare i 61 kilometer i timmen och har en räckvidd på 32 kilometer med en full tank vatten.
Bilen ställde upp i världens första biltävling 1887 och vann den överlägset. Förstaplatsen kom inte som en överraskning eftersom Bouton var den enda deltagaren, på sträckan Paris-Versailles. Snitthastigheten låg på 25 kilometer i timmen och på raksträckorna kom Bouton upp i 60 knyck.
La Marquise har funnits i samma familj i 81 år när den nu får ett nytt hem, det femte i ordningen under de 127 år som bilen funnits till. Av samtliga 20 tillverkade bilar från den franska biltillverkaren finns sex stycken kvar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.