Världens bästa motor 2017 sitter i Honda NSX

International Engine of the Year 2017 är avgjord. Det vassaste priset, årets motor oavsett kategori, gick till Honda och deras nya supersportbil NSX.

Världens bästa motorer inom olika kategorier och framför allt världens bästa motor oavsett kategori har korats sedan 1999 av brittiska UKIP Media & Events som tagit hjälp av en stor och namnstark jury av över 60 olika motorjournalister från hela världen. Sverige har sedan i fjol en svensk representant i juryn – hans namn är Hans Hedberg och är testchef på Teknikens Värld.

Hans och hans jurykompisar har i år lagt sina röster på så vis att årets vinnarmotor stavas 3,5 liter dubbelturbo-V6 med tre elmotorer. Jo visst är det den 581 hästkrafter starka hybriddrivlinan i nya Honda NSX som har vunnit det ärofyllda priset.

Än en gång vann en prestandamaskin. I fjol vann som bekant Ferraris nya V8 på 3,9 liter som finns i den hyllade 488-modellen. Dessförinnan har det handlat om betydligt mindre motorer som plockat hem titeln Engine of the Year.

Till skillnad från förra året lade Hans sin röst på den vinnande motorn. Hans favorit i år var alltså NSX-motorn, en motor du kan få läsa mer om i kommande nummer av Teknikens Värld då vi kört NSX i årets Bankalas. Hur den upplevdes och hur den placerade sig avslöjar vi inte nu…

 Honda NSX drog längsta strået i årets Engine of the Year. Bilden är tagen när Mikael Stjerna var iväg och körde bilen i december 2015. Den provkörningen kan du läsa här.

Engine of the Year handalr dock inte enbart om en motor, utan om många, väldigt många till och med. Till exempel vann Ferraris 3,9-liters turbo-V8, förra årets totalvinnare, klassen för årets prestandamotor. Där kom NSX-motorn inte ens med bland topp sex.

Årets gröna motor utsågs Teslas elektriska P100D-drivlina till, samma motor vann dessutom klassen för årets elmotor.

Volvo är också med på ett hörn i årets upplaga av Engine of the Year, dock inte som vinnare i någon klass. Volvos T8 Twin Engine-hybriddrivlina där en turbomatad tvålitersfyra arbetar parallellt med en elmotor kom på sjätte plats i klassen årets gröna motor. Denna maskin placerade sig även på fjärde plats i klassen årets motor med cylindervolym på mellan 1,8 och 2,0 liter. I samma klass kammade Volvos turbomatade tvålitersfyra hem sjätteplatsen. Det vill säga samma motor som i hybriddrivlinan, men utan elektrisk assistans.

Här nedan listar vi vinnarna i samtliga klasser. Som vi ser är det som vanligt i Engine of the Year total dominans för bensin- och eldrivna motorer. Dieselmotorerna har inte nått hela vägen fram i någon klass. Flera av vinnarna är desamma som i fjol. En av de nya vinnarna är Porsches tvålitersboxer med turbo som finns i 718 Boxster och 718 Cayman.

Årets motor 2017

Honda 3,5 litershybrid (V6, bensin plus el)

Årets motor 2017 med cylindervolym under 1,0 liter

Ford 1,0 EcoBoost (R3, bensin)

Årets motor 2017 med cylindervolym mellan 1,0 och 1,4 liter

PSA Peugeot Citroën 1,2 turbo (R3, bensin)

Årets motor 2017 med cylindervolym mellan 1,4 och 1,8 liter

BMW 1,5 liter turbo hybrid (R3, bensin plus el)

Årets motor 2017 med cylindervolym mellan 1,8 och 2,0 liter

Porsche 2,0 turbo (B4, bensin)

Årets motor 2017 med cylindervolym mellan 2,0 och 2,5 liter

Audi 2,5 turbo (R5, bensin)

Årets motor 2017 med cylindervolym mellan 2,5 och 3,0 liter

Porsche 3,0 Turbo (B6, bensin)

Årets motor 2017 med cylindervolym mellan 3,0 och 4,0 liter

Ferrari 3,9 Turbo (V8, bensin)

Årets motor 2017 med cylindervolym över 4,0 liter

Ferrari 6,3 (V12, bensin)

Årets gröna motor 2017

Tesla Model S P100D (elmotor)

Årets elektriska motor 2017

Tesla Model S P100D (elmotor)

Årets prestandamotor 2017

Ferrari 3,9 Turbo (V8, bensin)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!