090611-mercedes-efs-2009 Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Världens säkraste Mercedes

Bromskuddar, uppblåsbara krockbalkar och säten som flyttar på sina passagerare. Det är bara några av detaljerna i världens säkraste Mercedes. Än så länge är den bara en testprototyp men snart kan de olika säkerhetsinnovationerna finnas i riktiga Mercedes-bilar.

 Prototypbilen ESF 2009 är fullproppad av de allra senaste säkerhetsinnovationerna från Mercedes. I samma anda som Volvos säkerhetskoncept SCC ska ESF 2009 fungera som testbänk för eventuella framtida säkerhetsdetaljer i personbilar. Bilen blir inte helt avtäckt förrän någon gång nästa vecka, men redan nu får vi de första bilderna och informationen om de olika säkerhetsnyheterna. Mercedes-ingenjörerna har inte varit rädda för att ta ut svängarna, även de vildaste idéerna har till synes fått plats i bilen som baseras på kommande S400 Hybrid.

En av de mest intressanta lösningarna är en bromskudde monterad framtill under bilen. Kudden kan bäst beskrivas som en mycket slitstark airbag som blåses upp sänker farten på ekipaget när bilens datorer känner på sig att en olycka är på väg och. Kudden lyfter även fronten med 80 millimeter för att stabilisera bilen och förhindra att den dyker ned med nosen i vägbanan. Enligt Mercedes egna tester ska bromskudden fylla sitt syfte även i så låga hastigheter som 50 km/h.

Mercedes ESF 2009 är även utrustad med något så ovanligt som uppblåsbara krockbalkar. De nya balkarna ska framförallt vara mycket lättare än konventionella samtidigt som de tar mycket mindre plats. Mercedes jämför systemet med en uppblåsbar madrass – när den inte behövs töms den på luft och rullas ihop till en mjuk rulle. När den är helt uppblåst kan den ändå bära vikten av 100 kilo tung person. De nya krockbalkarna ska fungera på samma sätt. När de inte behövs, det vill säga i normala fall, är metallbalkarna tomma på luft och hoptryckta. Om en olycka sker och krockbalkarnas skydd behövs kopplas en gasgenerator in och blåser upp balkarna med ett tryck på 10-20 bar inom loppet av en bråkdels sekund.

Även i bilens kupé hittas ett flertal nya säkerhetslösningar. Eftersom varje centimeter kan vara livsavgörande vid en svår krock har Mercedes tagit fram en ny stol som ger sin passagerare en lätt knuff i sidan för optimal sittposition vid en krock. Stolen kan flytta på sin passagerare med upp till 50 millimeter om en krock är i antågande. En stor fördel med systemet är att stolen inte behöver bytas eller återställas efter att systemet har aktiverats. Stolen är alltså inte förbrukad på samma sätt som en airbag. Andra intressanta nyheter är airbags som är infällda i bilens säkerhetsbälten och hjul med ljusreflekterande målning.

Det är inte första gången Mercedes skapar en säkerhetsbil. Att proppa en bil full med innovativa säkerhetslösningar är mer eller mindre en tradition för tyskarna som visserligen har tagit ett uppehåll på senare år. ESF 2009 är den första säkerhetsbilen sedan ESV 24 som visades på Genèvesalongen 1974. ESV-projektet satte full fart framåt 1971 och under de följande fyra åren byggdes totalt 35 olika bilar inom ramen för projektet. Den första bilen som testades var en ombyggd variant av W 114.

Provkörning

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!