071113-ford-design

Världsomspännande designspråk för Ford

En av Fords åtgärder för att bli framgångsrikt igen är att skapa ett internationellt designspråk. Om ungefär sex år hoppas vice övergripande designchefen J Mays att en Ford ska se likadan ut på båda sidor om Atlanten.

Ett stort hinder för designreformen är att Ford redan har relativt starkt inarbetade designteman på den amerikanska och den europeiska kontinenten. I Europa har man kommit långt med det så kallade Kinetic design. Väster om Atlanten ritas Fords bilar utifrån Bold American, där det starkaste kännetecknet är den kromade grillen med tre ribbor. 

Ett annat problem är att den amerikanska och den europeiska designavdelningen inte verkar dra riktigt jämnt. Den tidigare designchefen hos Volvo, Peter Horbury som nu är motsvarande inom Ford i USA, uppges inte komma överens med europachefen Martin Smith. Om J Mays ska få sin önskan uppfylld måste han alltså först få sina medarbetare att bli just medarbetare och inte motarbetare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!