För ett par månader sedan var det premiär för nya Mazda 3 och för ett par veckor sedan rullade PeO Kjellström de första milen i bilen som visade upp en positiv sida, även om han först trodde att han hamnat på en provkörning hos Peugeot (ja, ni förstår nog varför).
Nu är det dags för muskelversionen av 3:an att visa upp sig – Mazda 3 MPS.
Enligt Mazda själva har bilen nu fått betydligt mer zoom-zoom än hos tidigare generationen. Detta genom ett mer körglatt och spännande chassi samt yttre. Motorn är densamma som i tidigare MPS-modell, det vill säga den fyrcylindriga 2,3-litersmaskin (MZR DISI) med turbo som matar ut 260 hästkrafter. Prestandauppgifterna lär bli något liknande som för förra modellen vilket betyder 0-100 km/h på 6,1 sekunder och en toppfart på 250 km/h. Största skillnaden mellan generationerna är att tekniken har finslipats och medfört lägre förbruknings- och utsläppssiffror.
När teknikerna hos Mazda jobbade fram nya 3:an var miljömedvetenhet ett av ledorden. Men det är först nu på Genèvesalongen som Mazda 3 visar upp ett riktig system som sparar bränsledroppar. I Genève ska Mazda nämligen visa upp det nyutvecklade start/stopp-systemet i-stop som kombineras tillsammans med den direktinsprutade bensinmotorn på två liter. Tillsammans ska dessa båda tekniker spara upp till tolv procent bränsle jämfört med motsvarande nuvarande Mazda 3.
I-stop-systemet kommer med största sannolikhet att kombineras med andra motorer så småningom.
– Dessa två modeller (MPS och i-stop) tillför ett mervärde till det nya Mazda 3-programmet som redan tilltalar en stor kundkrets. Nya ”3-serien” tar därmed ett stort steg framåt både vad gäller prestanda och miljövänliga tekniker och leder vägen mot en ny generation fordon, säger Yoshiyuki Maeda, chef för Mazdas modellprogram.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.