090415-nilsson-300-volvo

Världspremiär för Nilsson 300 – statsministerns nya bil?

Teknikens Värld var som enda media närvarande vid världspremiären av en ny svensk bil – Nilsson 300. I grunden en Volvo S80 som är så kraftigt förlängd och förstärkt att till och med Säpo kan godkänna den för regeringen och kungahuset.

Nilsson Special Vehicles i Laholm med anor som karosseribyggare sedan1945 började samarbeta med Volvo på 1960-talet och har byggt mestadels ambulanser och limousiner men framför allt begravningsbilar.

Nu kommer företagets första egna ”kortlimousin” – Nilsson 300. Tidigare byggdes bilar på uppdrag av Volvo men nu sköter Nilsson allting själva.

– Vi tror att det finns en stor marknad för diskreta limousiner. I Italien till exempel finns knappt några vanliga limousiner, mycket därför att man inte vill dra uppmärksamhet till sig. Många företag satsar nu också på mer diskreta bilar, det är bättre både för imagen och för säkerheten, säger Per Dahlström, vd på Nilsson Special Vehicle.

Nilsson 300 avtäcktes under onsdagen i Volvos showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Men i registren är det inte en Volvo utan just en Nilsson eftersom den är så kraftigt ombyggd.

– Vi har förlängt bilen 15 centimeter vid b-stolpen, alltså mellan fram och bakdörr. Sedan är också bakdörren förlängd med 15 centimeter, det ger ett baksäte i klass med BMW:s och Audis största, säger Per Dahlström.

Teknikens Värld provsatt och kunde konstatera att det kändes precis lika bra som i en BMW 7-serie eller Lexus LS. Benutrymmet är riktigt rejält tilltaget och fotstödet är elektriskt skjutbart. Bilen är strikt fyrsitsig och därför ökar inte vikten speciellt mycket jämfört med en vanlig S80. Demonstrationsbilen, en V8 med fyrhjulsdrift väger in på 1 930 kilo, att jämföra med 1 801 kilo för vanliga S80 med V8.

Modellen kan också fås med 2,5T-motorn och dieseldrift genom D5-motorn. Riktigt intressant är Nilsson 300 med nya snåla D5-motorn, då kan man tala om snål limousin, vanliga S80 D5 ska dra 0,62 liter per mil, enligt Volvo.

Priserna för en grundutrustad Nilsson 300 är som följer:

2,5T, 63 000 euro plus moms.

D5,      67 500 euro plus moms.

V8      AWD, 82 000 euro plus moms.

Förre statsministern Göran Persson skyllde på att hans knän behövde utrymmet som BMW kunde erbjuda i baksätet. Och svenska Säkerhetspolisen skyllde på att det inte fanns någon svensk bil som passade när Reinfeldt besökte krisdrabbade Volvos Torslandafabrik i en BMW.

Nilsson 300 kan också fås bepansrad till graden B6, något av det kraftigaste som går att bygga (B8 ligger överst på skalan). Därför finns inte längre några hinder för att Säpo inte ska kunna köpa in bilen till regeringen och kungahuset.

– Danska drottningen har köpt den första bilen och får den om några veckor, norska kungahuset har också fått offert, säger Per Dahlström.

Men vill företagsledare och dignitärer åka i en Volvo-baserad bil istället för en BMW?

– Det är just det de moderna ledarna vill. När USA:s förra utrikesminister Condoleezza Rice var i Rom krävde hon att inte åka en iögonfallande Mercedes, det blev en diskret Volvo-limousin i stället. Många efterfrågar mer diskreta bilar, de blir inte lika uppmärksammade i en Volvo som i en Mercedes till exempel.

Återstår bara att se om Fredrik Reinfeldt tycker likadant.

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!