Foto: Circle K

Varning för HVO – kan finnas palmolja i svenska pumpar

HVO är en miljövänlig diesel som minskar bilens klimatpåverkan, men tillverkningen av HVO har fått kritik då råvaran palmolja används i stor utsträckning. Nu varnar miljöorganisationen Gröna Bilister för att palmolja kan ingå i den HVO-diesel som säljs i Sverige. ”Det enda som kan bita på palmoljeprodukterna just nu är konsumentmakten”, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Produktionen av palmolja har ökat explosionsartat sedan börjar av 1970-talet. Palmolja är ett vegetabiliskt fett som utvinns från oljepalmen. Oljan används i många produkter och bland annat i livsmedel och som råvara vid tillverkning av biodrivmedlet HVO. HVO kan användas i stället för fossil diesel i flera dieselmotorer och med HVO i tanken minskas bilens klimatpåverkan väldigt mycket, hur mycket beror på hur bränslet tillverkats.

HVO och biodiesel är två olika bränslen. Biodiesel RME är baserat på växter, till exempel raps, och HVO baseras på fetter från rester och avfall. HVO är också godkänt som andra generationens biodiesel.

LÄS OCKSÅ: HVO100 – räddaren i dieselnöden

Palmolja kan användas som råvara för tillverkning av HVO samt för biodiesel FAME. I Sverige tillverkas dock FAME av uteslutande rapsolja. I Sverige är därmed palmolja mest förknippat med tillverkning av HVO.

Ett problem med palmoljan är att med stor efterfrågan på HVO får tillverkarna av bränslet att hugga ner regnskog för att i stället odla oljepalmen. Att tanka HVO med en stor andel palmolja kan alltså vara direkt dåligt för klimatet.

 I fjol gav Volvo klartecken till att tanka HVO100 i deras bilar. Läs mer om det här.

Enligt EU-kommissionen har biodrivmedel gjorda av palmolja en högre klimatpåverkan än fossilt diesel.

Organisationen Gröna Bilister har därför arbetat hårt för att få en ursprungsmärkning av HVO i Sverige. Gröna Bilister har uppmanat alla företag som producerar HVO för den svenska marknaden att offentliggöra fördelningen av råvaror och dessa råvarors ursprungsländer.

Men arbetet har gått trögt. Enligt de svar som Gröna Bilister fått tillverkas den största delen av den HVO som säljs i Sverige av Neste. Förra året bestod 21 procent av råvarubasen i Nestes HVO av palmolja. Nestes har inte velat uppge hur stor del som bestod av Palm Fatty Acid Distillate, en biprodukt som fås vid raffinering av palmolja. Enligt Neste används mer slaktavfall och använd matolja än PFAD men Neste har inte avslöjat varifrån deras råvaror kommer.

LÄS OCKSÅ: HVO100 och E85 kan bli extremt dyra i Sverige

Preem, en annan stor producent av HVO, använder varken palmolja eller PFAD i sin produktion. Men då efterfrågan är stor måste Preem köpa HVO från Neste.

Nordiska St1 vill börja tillverka HVO om drygt ett år. St1 har inte avslöjat något om varifrån de tänker hämta sin råvara men enligt Gröna Bilister ska St1 använda tallolja, använd matolja och palmolja från Colombia.

LÄS OCKSÅ: Miljöpartiet vill att alla nya bilar 2023 ska drivas av biodrivmedel

Att palmolja och PFAD används beror på att tillgången är stor och att det är en billig råvara.

– Det enda som kan bita på palmoljeprodukterna just nu är konsumentmakten. Därför är det viktigt att samla information. Därför måste privatpersoner och upphandlare efterfråga eller kräva HVO fri från palmoljeprodukter, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Gröna Bilister har i många år kämpat för att få till en ursprungsmärkning av drivmedel vid mackarna och regeringen hade planer på att ett krav skulle införas i maj i år. Men beslutet är uppskjutet till oktober 2021.

LÄS OCKSÅ: Elbilen är lönsam i dag

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr