Vauxhall VXR8 är ett namn som funnit på den brittiska marknaden sedan 2007, på en serie modeller som ursprungligen tillverkats av australienska Holden, och dess sportavdelning HSV. Från början, mellan 2007 och 2009, var modellen den brittiska upplagan av HSV Clubsport, för att från 2010 och framåt vara en HSV GTS. Och nu kommer alltså den tredje generationen, VXR8 GTS, baserad på HSV GEN-F GTS, som precis har lanserats i Australien.
Under huven hittar vi en 6,2-liters V8 på 576 hästkrafter och 740 newtonmeter, som även finns under huven på Chevrolet Camaro ZL1. Siffrorna är 150 hästar och 190 newtonmeter fler än utgående modell. Motorn driver, via en sexväxlad manuell låda alternativt en sexväxlad automatlåda, på bakhjulen. Siffror på övriga prestanda, så som toppfart, acceleration och bränsleförbrukning, har inte Vauxhall presenterat. Men föregående modell gjorde 0–100 km/h på fem sekunder, och den nya lär inte vara långsammare. Bland de tekniska systemen finns dödavinkelnvarnare, automatisk parkeringshjälp, head up-display, kollisionsvarnare, filbytesvarnare och launch control. Dessutom kan chassit ställas in i tre olika inställningar: ”Touring”, ”Sport” och ”Track”.
Allting går lös på 55 000 pund (eller ja, 54 999, enligt officiella prislistan), vilket motsvarar ungefär 600 000 kronor. Vauxhall hävdar att huvudkonkurrenterna är BMW M5 och Mercedes E 63 AMG, men frågan är om det är annat än önsketänkande, med tanke på den stora prisskillnaden.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.