Hej Hans! Var i världen är du i dag?
– Just runt hörnet, på hemmaplan i Göteborg. Men det kunde lika gärna ha varit i Shanghai!
Varför då?
– Jag är på Lindholmen som ligger på de gamla varvsområdena, kvarteren här är fullproppade av olika företags forsknings- och utvecklingscenter. Bland annat kinesiska Geely Autos svenska firma CEVT (China Euro Vehicle Technology AB) som levererar tekniska lösningar till Geely och Volvo. Här jobbar 1 500 personer med det som ska bli nya bilar för båda märkena.
Har du fått se på nya hemligheter?
– Både jag och nej. CEVT visar internt upp de Kina-utvecklade modellerna Geely GC9 och Geely NL3. Den förstnämnda blev Årets bil 2016 hemma i Kina, är en konventionell fyrdörras sedan med mycket lyxkänsla. NL3 är en suv i mellanklasstorlek, som en Volvo XC60, men utförande liknar mer Suzuki Vitara. Inte alls oäven!
Spännade, berätta mer! Kommer bilarna till Sverige?
– Modellerna är utvecklade i och för den kinesiska marknaden i första hand, men optimeringar vad gäller exempelvis chassi för Europa pågår. GC9 och NL3 (bokstäverna berättar om vilka plattform som bilarna bygger på och siffrorna om storleksklass) baseras inte på gemensam arkitektur Geely-Volvo, detta kommer först på CMA-plattformen som presenteras längre fram i höst. Men särskilt NL3 som kostar från cirka 120 000 kronor i Kina ger köplusta, bilen ger ett reko intryck med bra lösningar på inredning och detaljer.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.