Kamerans ”synfält” dirigeras av polisen i högerstolen. Foto: Patrik Lindgren

Vi synar polisens ANPR-system

Den nya nummerskyltskameran, ANPR, har varit ett effektivt vapen mot bilister som har något att dölja. Sådana som Jonas Borglund till exempel. Vi lät därför vår ”brottsling” få testa tekniken på plats hos Polisen.

Undertecknad kommer körande på väg 276, kustvägen mot Norrtälje. Det är en helt vanlig dag på väg hem från jobbet i rusningstrafiken. I höjd med golfbanan före Åkersberga står en polisbil vid kanten. Inget konstigt alls, utom att den sätter fart när jag kör förbi. Och det är mig den är ute efter!

Första januari 2010 slopades kontrollmärket på bakre nummerskylten. Det gjorde att polisen fick dålig koll på fordon som var oskattade, avställda, obesiktigade eller som var inblandade i annat fuffens. Nu, sedan några månader tillbaka, är det andra bullar. Polisen har fått ett system som automatiskt läser av nummer­skyltar, cirka 200 skyltar i minuten. Alla nummerskyltar som kameran ser.

Instruktör Mikael Larsson förklarar för Borglund hur Polman fungerar och vad den kan göra. Foto: Patrik Lindgren

Förkortningen ANPR står för Automatic Number Plate Recognition. Kameran som sitter på insidan av framrutan är kopplad till polisens befintliga system Polman. Ett manöversystem som styr mängder av funktioner i polisbilen, bland annat blåljus, sirener, dörrlås, Rakel (polisens kommunikationssystem), navigation, kartor med mera.

Kameran är något större än en vanlig GoPro-kamera och upplösningen är mycket god även i dåligt väder. Foto: Patrik Lindgren

Kameran justeras manuellt av ­polisen i högerstolen och kan ställas så den ser mötande eller framförvarande. Polisbilen kan också placeras i vägkanten och kameran ”tar” alla som åker förbi. Systemet är blixtsnabbt och bryr sig inte om bilar som inte är behäftade med några anmärkningar polisen bryr sig om. Nummerskyltar som avviker i mening körförbud, obetald skatt, stulen bil, stulen skylt etcetera kommer upp direkt på skärmen. Data lagras också, men bara under ­pågående körpass vilket gör att om de stoppar någon är en annan syndare inte bortglömd och kan stoppas senare.

Instruktör Mikael Larsson förklarar för Borglund hur Polman fungerar och vad den kan göra. Foto: Patrik Lindgren

Vid nästa pass är systemet tomt vilket är ett lagkrav i det så kallade PUL (Personuppgiftlagen). Uppgifterna som ANPR i dagsläget laddar ner kommer från Transportstyrelsens vägtrafikregister men kan i framtiden också komma från Brottsregistret, men dit har vi inte kommit än.

Anledningen till att systemet införts är förstås att främja trafiksäkerheten och få bort bilar som inte borde färdas i trafiken. Dessutom för att stävja problemet med stulna skyltar där de ofta används i brottslig verksamhet. Upptäcker du att dina skyltar fattas – anmäl det direkt.

Nu behöver polisen inte stoppa slumpvis utan gå direkt på de eller dem som inte har riktigt rent mjöl i påsen. Exempelvis Borglund som glömt att besiktiga bilen!

Polman i närbild där ANPR registrerat en Saab, som är oskyldig. Foto: Patrik Lindgren

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!