Det går fortsatt mycket trögt i försäljningen för Saab. Med endast 1 753 sålda bilar i oktober är Saab den biltillverkare som tappar allra mest i Europa. Jämfört med oktober 2008 minskade försäljningen med 65 procent. Saab har endast sålt 23 590 bilar hittills i år och placerar sig därmed på jumboplatsen strax efter Jaguar med 24 298 bilar. Allt enligt den senaste statistiken från den europeiska bilorganisationen Acea.
Volvo verkar däremot kunna se ett ljus i den långa tunneln. 20 148 sålda bilar i oktober är en ökning med 15,8 procent eller 2 748 bilar jämfört med samma månad i fjol. Volvo ligger därmed över den genomsnittliga ökningen på 11,2 procent. Volvos förbättrade läge har växt fram långsamt under hösten, när Fords senaste kvartalsrapport redovisades framgick bland annat att Volvos förluster hade minskat kraftigt. Trots det har Ford inte visat några tecken på att vika från sin inslagna kurs att sälja Volvo PV till kinesiska Geely.
Det är överlag positiva vindar som blåser genom Aceas senaste siffror. Bland de största vinnarna i oktober finns Nissan (+56,6 procent), Chevrolet (+38 procent), Skoda (+32,8 procent) och koreanska Hyundai som ökade med 31,9 procent.
I Sverige minskade nybilsförsäljningen med 2,3 procent. De länder som fortfarande har olika former av skrotpremier utmärker sig genom att gå mycket starkt framåt. Storbritanniens nybilsförsäljning ökade till exempel med en dryg tredjedel jämfört med samma månad förra året.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.