Foto: Patrik Lindgren

Vinnaren av Teknikens Världs Stora Bilpris 2015

Testlagets främsta favoriter på en och samma gång, nu är det dags att välja! BMW i8 är en hård tekniknöt att knäcka. Kan folkbilen Skoda Fabia vara pralinen som tar hem hela spelet i år?

Svenskarna är konservativa i sitt biltyckande. Familjekombi i stor- eller mellanklass är melodin. Få andra modelltyper accepteras. En av anledningarna till att samtliga finalister till Teknikens Världs Stora Bilpris 2015 har baklucka i form av kombi eller sluttande halvkombi. Vi gillar stilen helt enkelt. Även den läckraste BMW i8 har (någorlunda) plats för bagage under sitt fönsterglas bak. På andra sidan spektrat slåss Ford Mondeo Kombi och Volkswagen Passat Sportscombi om utrymmet.

Trenden med suvar i kompaktklass ökar för varje år. Till årets uttagning är både Lexus NX och Jeep Renegade kallade, men fler kunde ha tagit plats.

Varje år kör Teknikens Världs testlag 300-400 olika nya bilar runt om i världen och hemma i Sverige. Bland dessa väljer vi ut de tio hetaste. Kriterierna för att ta hem Teknikens Världs Stora Bilpris är att antingen vara säreget duktig inom sitt spetsområde eller bara vara så där typiskt svenskt allround – mångsidig – som vi gillar. Därför kan en Audi TT jämföras mot en Mercedes C-klass Kombi eller varför inte världens första framhjulsdrivna BMW, mini-MPV:n 2-serie Active Tourer.

Kika vidare och läs den spännande upplösningen på årets jämna kamp!

10. Audi TT

Foto: Patrik Lindgren

Det är lätt att vifta bort Audi TT som en bil som spelat ut sin roll men då har man missat innehållet. Nya TT är nämligen så mycket mer än tredje generationens sportcoupé i den ekivoka Bauhausstilen. Betydligt mer raffinerad i utrustning och detaljer är nyhetsvärdet på topp, trots belackarnas ord om ”den var bättre/ snyggare förr”. Köregenskaperna är moderna med mycket kickback om du törs stå på. Chassit är konstruerat för kraftiga motorstyrkor, det märks. Inredningen gläntar på dörren till Ingolstadts framtid, med nytt utförande och gränssnitt på det delikata MMI-systemet. För den som önskar mer utrymme i den trånga kupén väntar en förstorad TT med bakdörrar runt hörnet. Där hann Audi före många andra konkurrenter!

Motivering

TT har vuxit upp, blivit mer mogen med högre grad av körsäkerhet. Visar hur framtida Audi kommer att te sig.

9. BMW 2-serie Active Tourer

Foto: Patrik Lindgren

Första försöket med framhjulsdrift från i just detta fall konservativa BMW faller väl ut. Nya 2-serie Active Tourer baseras på helt annan arkitektur än övriga (bakhjulsdrivna) 2-serie och visar på nytänk hos bayrarna. Att utmana i det mindre MPV-segmentet är en tuff uppgift, konkurrenterna är många även om det finns få premiumkandidater. Med mest körglädje i klassen och pepprad med BMW-gener i design samt idé är 2-serie Active Tourer en blandning för den som faktiskt vill åka med bekvämt insteg, rymlig kupé och smart inredning. Men, i vissa stycken anser vi att 2-serie Active Tourer borde lossat slipsknuten ytterligare. BMW i3 och i8 visar att BMW även kan vara spirituella. Något som inte gäller deras nytillskott i kanske ”världens smartaste biltyp”.

Motivering

Trovärdig i de flesta stycken, trots drivning på ”fel” hjulpar och högbyggd kaross. Kommer att finna många nya kunder.

8. Jeep Renegade

Foto: Patrik Lindgren

Nya företagskluster kan ta sig många olika uttryck. När Fiatkoncernen nu inkorporerat Jeep är det dags för första egna modellerna baserad på blandteknik. Kompaktsuven Jeep Renegade är Fiat 500X i vildmarkskostym och med förändrad drivlina som erbjuder verklig framkomlighet genom lågväxel och diffspärr. Lägg därtill en stil där designteamen fått fritt spelrum för alla idéer, vilket har resulterat i en karaktärsfull produkt med yta. Men även innehåll. Renegade är en duktig klättrare i terränglådan, där har Jeep verkligen tagit hand om sitt arv. Antagonisterna gnäller på att utanpåverket mest är smink, men i den allt mer växande kompaktsuvklassen kan Renegade vara typen som passar allra bäst i konceptet. Nedsidan är en lite väl saftig prislapp.

Motivering

Jeep återinträder i kompaktsuvklassen med Renegade som överraskar med god framkomlighet och tydlig 4x4-look.

7. Lexus NX

Foto: Patrik Lindgren

Japanska lyxmärket Lexus är sena med en bil i de mindre suvklasserna där Audi Q3/Q5, BMW X1/X3, Mercedes GLA/GLK (byter snart namn till GLC) härjat ostört. Storebror RX introducerade fullhybridlösning och givetvis är detta även esset i rockärmen för NX 300h. Tekniken är delvis ny och bygger på en eller två elmotorer jämte 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor, allt beroende på om du beställer NX med två- eller fyrhjulsdrift. Totaleffekten blir 155 (bensin)+143(el, fram)+68 (el, bak) hästkrafter. Kraftöverföringen sker sömlöst, utan hugg i de olika ingreppen. Bakhjulen driver enbart när greppet behövs. Utseendet är ett diskussionsämne varhän NX stannar, bilen är en verklig ”talk piece”. En nog så viktig ingrediens när biltypen allt oftare väljs för att passa sin ägarprofil.

Motivering

Teknikspäckad som få andra konkurrenter retar NX (”Nimble Crossover”) med flink attityd i det mesta och flera snäpp högre komfort.

6. Mini 5-dörrar

Foto: Patrik Lindgren

Tredje generation Mini debuterade under 2014 men här inriktar vi oss på femdörrarsmodellen som är purfärsk. Med denna modell börjar ägarna BMW accelerera med antalet varianter. Än vet ingen hur många Mini-derivat det går att kräma ur varumärket. Uppsidan med bakdörrar på Mini är att den nu öppnar sig för fler kunder. Begränsingen med trångt insteg och ont om benutrymme bak är någorlunda kompenserat i femdörrarsutförande. Den är till och med godkänd för tre baksätespassagerare! Dessa måste vara små är vår erfarenhet, men två sitter i alla fall dugligt. Körmässigt är Mini en av de mer körglada krabaterna för hyfsat liten slant och det är detta som ger bilen en sjätteplats.

Motivering

Två bakdörrar är inget revolutionerade i sig men Mini 5-dörrar bevisar att det går att köpa en riktig körglad bil som fungerar bra i vardagen.

5. Mercedes C-klass Kombi

Foto: Patrik Lindgren

Lyxbil modell mindre. Samtliga testförare som glider ur nya C-klass är begeistrade över hur mycket storbilskänsla den förmedlar. Upplevs i mångt och mycket som en större E-klass. Särskilt med Airmatic luftfjädring där chassit går att komponera efter tycke, smak och vägförhållanden uppför sig C-klass storstilat. Att Mercedes är inne i en brytningstid märks om inte annat på rabattkriget inom tjänstebilssektorn, viktigt att veta även för privatkunden. Det finns en slant att tjäna vid den obligatoriska prutningen och då framstår C-klass ännu starkare. Men när vi väger testbilarna stämmer inte viktuppgifterna utan placerar föraren i riskzonen för lagöverträdelser och slängigt chassiuppträdande med last ombord. Mercedes har dock lovat att från och med nu ange korrekt vikt för bilarna.

Motivering

I snitsig kombiversion är nya Mercedes C-klass lyxklassig. Gott om utrymme och fin komfort gör att många kommer gå nya vägar.

4. Skoda Fabia

Foto: Patrik Lindgren

Just utanför Teknikens Världs Stora Bilpris tätstrid hamnar en verklig folkbil. Skoda Fabia i sin tredje utgåva är först ut med Volkswagen-koncernens lyckade MQB-arkitektur i kompaktare utförande. Fabia kan vid en första provtur framstå som enkel och rättfram, men efter en längre tur övertygar den med lyckade lösningar och särskilt säkert köruppträdande. Vår testlagsmedlem Kalle Grundel som framgångsrikt kört rally-Volkswagen Golf I jämförde de ystra chassiegenskaperna med sin tidigare vinnarvagn, inte illa! Fabia har inte vuxit på utsidan utan bibehåller kompakt format om än i betydligt snitsigare skal. Invändigt har dessutom bilen blivit rymligare. Snart kommer Combi-modellen som lär bli poppis i Sverige.

Motivering

På östfronten mycket nytt! Tjeckiska Skoda är på frammarsch och Fabia visar på märkets vilja och styrka att konstruera folkbilar på riktigt.

3. Ford Mondeo Kombi

Foto: Patrik Lindgren

En av Fordsfärens absolut viktigaste bilar lät dröja i närmare två år. Resultatet av väntan på den numer spanskbyggda Mondeo är en rejäl och komfortabel stor kombi som bör gillas av svenskarna.

Formspråket är snitsigt och i viss mån elegant, körmässigt är Mondeo en trevlig bekantskap även om inte alla testförare faller för den fina komforten. Vissa förare söker körspänning även i vardagen. Där glänser i stället Mondeo Kombi med fina utrymmen parade med smarta drivlinor. Förarplatsen visar att Ford-folket tänkt om, tänkt nytt, vilket de ska ha credd för.

På grund av förseningen av Mondeo Kombi hamnar den också mitt i korselden från ärkerivalen Volkswagen Passat Sportscombi i kampen om medaljer i Teknikens Världs Stora Bilpris. Ibland blir helt enkelt motståndet för tufft.

Motivering

Ett personligt och smart val för familjer med krav på stora utrymmen. Ford Mondeo Kombi följer upp sitt arv med att leverera bra bilar för vanligt folk.

Mikael Stjerna om Ford Mondeo Kombi

Personligen gillar jag utseendet och komforten, även om Mondeo nästan har blivit onödigt stor. Jag gillar den standardmonterade extravärmaren som följer med Mondeo. En vettig utrustningsdetalj som inte ingår i Passat-utrustningen. Men jag skulle definitivt köpa till en timer som gör det möjligt att fjärrstyra värmaren.

2. BMW i8

Foto: Patrik Lindgren

Karossen lockar omgivningen rejält. Stilen på BMW i8 är inget annat än nackvridande. Inga andra testbilar generar så mycket fotointresse och tumme upp som i8. Att linjerna hälsar snyggt till M1 ger extra heder.

Under ytan är det etter värre, här samsas tre maskiner;

1,5-liters trecylindrig turbomatad mittmonterad bensinmotor, elmotor på framaxeln samt en generator som kan konverteras till extra energistöttning när det ska gå undan. Effekten blir att i8 är ett Dr Jekyll & Mr Hyde-syndrom som kan skifta tempo och humör beroende på föraren.

Aldrig når vi ner till den utlovade förbrukningen på 0,25 l/mil, i stället soppar bilen i sig ohemula mängder – räkna med 0,8 l/ mil! Ändå går det inte att komma runt kolfiberteknik, drivlinetänk och setupen, BMW ska ha en eloge för sitt mod. Mer i-tänk hos vardagliga BMW-bilar lär komma snart.

Motivering

Ett skyltfönster för vad BMW är kapabla till att göra. Modern sportbil!

Linus Pröjtz om BMW i8

BMW i8 har flugit under min radar alldeles för länge. Men det tar jag igen i dag. Med Björkvik Ring för oss själva drar jag ner dörren och faller sedan som en fura för BMW:s läckraste sportbil på mycket länge. Belackarna kan hävda att den inte tillför så mycket till utvecklingstågets hastighet, men sådana kommentarer kör jag lätt ifrån i dag. För i8 är i mina ögon en fullgod sportbil, med ett motorljud likt ett kraftverk. Snacka om att skicka rätt signaler!

1. Volkswagen Passat Sportscombi

Foto: Patrik Lindgren

Förutsägbar säger vissa. Övertygande, utan egentlig konkurrens, säger andra. Nya Volkswagen Passat Sportscombi är i vilket fall som helst en från grunden ny konstruktion från Volkswagen. Idén är att inte svärma med nya stilideal utan att sansat föra vidare invanda ideal hos Volkswagen-konsumenter och övriga.

Innerutrymmena är perfekta för vardagsliv och chassit tillför en hel del körglädje för den som så önskar. Handhavandet i funktion, stor som liten, är på präktigt politiskt korrekt känt manér från Wolfsburgsbygden. Men en miss är mer än synlig när den analoga runda klockan mitt på instrumentbrädan osnyggt speglar sig i vindrutans överkant. Man kan inte lyckas jämt.

Drivlinorna är färre till en början och känns igen men runt hörnet väntar Passat som laddhybrid, blir det det stora genombrottet för blanddrivtekniken för en bredare massa? För oss svenskar var Sportscombi (egentligen SportCombi för att vara petig) tidigare benämningen för Saab i kombidräkt, nu när Stallbacka är på ättestupan har Volkswagen Sverige oblygt plockat upp kombinamnet, i hemlandet heter Golf och Passat båda ”Variant” i efternamn.

När målflaggan för Teknikens Världs Stora Bilpris 2015 viftar för sista varvet är Passat Sportscombi redan i mål. Vi var inte så många som väntade oss något annat heller i år. Vettig bil, kryddad med det där lilla extra.

Motivering

Konsekvent och stabil utveckling gör nya Volkswagen Passat Sportscombi till ett utmärkt fordon som passar den svenska livsstilen. Genomgående hög nivå på teknik och och design i kombination med smarta lösningar övertygar.

Hans Hedberg om Volkswagen Passat Sportscombi

Första anblicken röjer knappast teknikinnehållet och nyhetsvärdet hos nya Volkswagen Passat. Ute på vägen rullar chassit aningen för tufft för min smak, när ska Wolfsburgingenjörerna komma till komfortpärmen? Användarvänligheten hos bilen är krispigt torr, helt i linjen med filosofin. Hade det stått Volvo på Passat hade många svenskar gjort vågen, var så säkra.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: glenn.lindberg@teknikensvarld.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!