Viper Roadster äntligen här – men inte officiellt

Dodge Viper, eller SRT Viper som den officiellt heter, har nu till slut kommit i en taklös version. Det är bara en hake, det är inte Dodge själva som gjort den – utan eftermarknadskonverteraren Prefix, vilket gör att det kostar en slant.

Alltsedan första generationen Dodge Viper dök upp 1992 har modellen först presenterats i en version utan tak, för att senare dyka upp som coupé. Den senaste generationen, som visades 2012, bröt dock mot traditionen och visades som coupé direkt. Och det utan att någon roadsterversion presenterades. Över huvud taget.

Först nu kommer så alltså alternativet att få en SRT Viper Roadster, men det är inte Dodge eller Chryslerkoncernen själva som står bakom modellen. I stället är det eftermarknadsföretaget Prefix Performance, som förvisso även är inblandat som leverantör i den officiella Viper-produktionen, som står bakom roadstern – som kallas Medusa Roadster.

Baserat på bilderna företaget har skickat ut verkar dock konverteringen till roadster vara fackmannamässigt gjord, i närapå serieproducerad standard. Företaget menar också att chassit till vanliga Viper är förberett för en roadster, och att således inga förstyvningar ska behövas, och att roadstern faktiskt väger ett gott stycke mindre än den vanliga coupén.

Prefix säger att 10 exemplar, till att börja med, ska byggas av Medusa Roadster. Varje av dessa kostar dock en slant. Inte nog med att du behöver ha en Viper att konvertera till att börja med, själva operationen kostar 35 000 dollar, eller motsvarande 240 000 kronor.

 

Foto: Dave Frechette.586-295-9484

 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!