Koenigsegg Agera R

Vita bilar nu populärare än silverfärgade

Helt färska statistik visar att de silverfärgade bilarna har blivit omkörda av de vita. 21 procent av alla världens bilar av årsmodell 2011 målades i vit kulör. Silver och svart är förpassade till andra plats.

Förra året var det som vanligt när den årliga statistiken över de populäraste kulörerna på bilar presenterades. Silver låg i topp för tionde året i rad.

 Men nu har silver fått abdikera från tronen och i stället är det vitt som har tagit över ledarrollen. Det berättar färsk statistik från en av världens ledande företag inom framställande av billacker – PPG Industries.

 Enligt deras statistik var 21 procent av världens bilar av årsmodell 2011 lackerade i vitt. På delad andraplats med 20 procent vardera kom silver och svart.

 Men vitt är inte populärast över hela världen, val av färg skiljer sig nämligen åt beroende på vilken kontinent man befinner sig på.

 I Nordamerika är vitt färg nummer ett med en andel på 20 procent av bilarna. I Asien och Stillahavsområdet är det silver som regerar på bilarna med en andel på 25 procent, medan vi européer är mest förtjusta i svart. Hela 26 procent av bilarna i Europa av årsmodell 2011 är svarta.

 Detaljerad statistik för de tre regioner som PPG Industries lyfter fram ser ut som följer.

NordamerikaAsienEuropa
1. Vit, 20 % 1. Silver, 25 % 1. Svart, 26 %
2. Silver, 19 % 2. Vit, 23 % 2. Vit, 19 %
3. Svart, 18 % 3. Svart, 17 % 3. Silver, 16 %
4. Grå, 14 % 4. Röd, 10 % 4. Grå, 15 %
5. Röd, 9 % 5. Grå, 8 % 5. Blå, 9 %
5. Blå, 9 % 6. Blå, 7 % 6. Röd, 7 %
7. Brun, 7 % 7. Brun, 7 % 7. Brun, 5 %
7. Guld, 7 % 7. Guld, 7 % 7. Guld, 5 %
7. Orange, 7 % 7. Orange, 7 % 7. Orange, 5 %
7. Gul, 7 % 7. Gul, 7 % 7. Gul, 5 %
11. Grön, 2 % 11. Grön, 2 % 11. Grön, 2 %
12. Övriga färger, 1 % 12. Övriga färger, 1 % 12. Övriga färger, 1 %

 PPG Industries har dessutom genomfört en undersökning bland bilköpare världen över, en undersökning som visar att 48 procent av bilköparna väljer produkt baserat på färgen och att 31 procent av bilköparna är beredda att lägga till pengar för att få en färg som uttrycker deras personlighet. 40 procent av bilköparna säger att de skulle vilja se ett bredare urval av färger när de köper bil.

 På bilden ovan ses hypersnabba Koenigsegg Agera R som vi provkörde i våras, en bil som gör sig väldigt bra i vitt. Du kan se filmen från provkörningen här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr