090624-Ford Nissan Tesla

Vita huset godkänner miljölån till Ford, Nissan och Tesla

I höstas togs beslutet att främja lån till den amerikanska bilindustrin för att denna ska kunna utveckla mer miljövänlig teknik. Nu har de första lånen godkänts och det är inte GM och Chrysler som gynnas av extra pengar utan i stället Ford Motor Company, Nissan Motor Company och Tesla Motors.

Den amerikanska kongressen beslutade hösten 2008 att 25 miljarder dollar (motsvarande drygt 200 miljarder dollar) ska reserveras till så kallade miljö- eller miljöbilslån som den amerikanska bilindustrin kan ta del av. Många företag och grupper har ansökt om en del av kakan, inte bara biljättarna utan även underleverantörer till bilindustrin, exempelvis batteritillverkare.

Nu har Vita huset godkänt de första lånen som går till Ford Motor Company, Nissan Motor Company och Tesla Motors.

Ford får enligt uppgift 5,9 miljarder dollar för att modifiera fabriker i fem olika amerikanska delstater så att de kan ställa om produktionen till 13 olika snåla och miljövänliga bilar, inklusive elbilar.

Nissan kommer att få 1,6 miljarder dollar för att bygga en ny batterifabrik samt för att ställa om produktionen i den befintliga fabriken i Smyrna, Tennessee, till elbilar.

Tesla får i sin tur 465 miljoner dollar i lån vilket är 165 miljoner dollar mer än de 300 miljoner dollar som de tidigare hävdat att de behöver. Med pengarna kan Tesla nu dra igång produktionen av sedanmodellen Model S.

För Ford är detta det första statliga lånet som de tagit del av då de tidigare inte ansett sig behöva de enorma lånegarantier som staten gett krisdrabbade GM och Chrysler. Dessa två lever alltså redan till stora delar på lånade pengar och fick gå utan pengar i denna första utdelningsrunda av miljölån.

Tesla Motors mot lönsamhet nästa månad

Samtidigt som Tesla Motors beviljas lån för vidare utveckling av sina elbilar berättar företagets vd Elon Musk att de kommer att vara lönsamma igen redan nästa månad. Detta efter att företaget varit nära konkurs för bara några månader sedan. Förklaringen till att lönsamheten nu är i antågande är bland annat produktionskostnaderna. Innan produktionen av Tesla Roadster startade hade företaget estimerat en produktionskostnad om 65 000 dollar per bil. I slutet av 2007 insåg de att varje bil i stället kostade dem närmare 140 000 dollar. Ett stort problem eftersom bilarna såldes för strax under 100 000 dollar styck.

Men efter en aggressiv kostnadsreducering på produktionssidan under det senaste året har man nu kommit ned till runt 80 000 dollar per tillverkad bil, så nu går företaget plus per såld bil.

- En stabil produktionsvolym på 20 till 30 bilar i veckan under det tredje kvartalet i år i kombination med att lönsamheten på Roadster Sport med sin högre prislapp är ännu större, så förväntar vi oss att gå över till lönsamhet redan nästa månad, skrev Elon Musk nyligen i ett inlägg på företagets blogg.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!