Volkswagen Arteon är här – CC-ersättaren

Den slanka fyradörrarscoupén CC har hängt med sedan 2008. Nu kommer den exklusivare arvtagaren – Volkswagen Arteon är officiell i Genève.

Detta är helt nya Volkswagen Arteon – ersättaren till fyradörrars-coupén CC som tillverkats sedan 2008. Nya Arteon kallas, enligt Volkswagen, en fyradörrars premium-Gran Turismo med plats för fem, och den placerar sig mellan Passat och Phideon – som tog över i Kina efter Phaeton.

Arteon baseras på Volkswagens modulära MQB-plattform och mäter in på strax över 486 centimeter på längden, 187 centimeter på bredden, 142 centimeter på höjden och med en hjulbas på 284 centimeter. Detta gör Arteon sex centimeter längre, två centimeter bredare, och hela 13 centimeter längre mellan hjulparen – än föregångaren CC. Bagageutrymmet bjuder på mellan 563 och 1.557 liter.

Exteriördesignen är till stor del ny, även om en hel del känns igen från andra folkvagnsmodeller. Framförallt är det kanske frontpartiet som skiljer sig mest från sina andra familjemedlemmar. Med en lång huv som sluttar ner över grillen och kopplar samman med LED-strålkastarna, som för övrigt är standard, ska Arteon ge ett exklusivt intryck. Upp till 20 tum stora fälgar erbjuds.

På insidan, däremot, är det mesta bekant från Passat. Ett nytt infotainmentsystem, som vi nyligen sett i ansiktslyfta Golf, har letat sig in i Arteons instrumentbräda. Den mellan 6,5 och 9,2 tum stora skärmen styrs med touchknappar.

I och med lanseringen av Arteon så passar Volkswagen på att uppdatera redan befintliga säkerhetssystem, samt presentera en del nyheter. Dessa är bland annat:

Adaptiv farthållare (ACC) − som nu tar med hastighetsbegränsningar (kamerabaserade) och navigationsinfo i sina beräkningar.

Emergency Assist – nu kan bilen också styras in i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående, förutsatt att situationen så tillåter.

Lane Assist – filhållningshjälpen reagerar nu även på andra fordon, till exempel svängande lastbilar.

Dynamiskt kurvljus med förutseende ljusreglering – med hjälp av data från kameran och information från navigationssystemet kan en kurva lysas upp redan innan man svänger in i den.

PreCrash– känner nu också av fordon bakom och vid sidan av bilen.

Side Assist – filbyteshjälpen i aktiveras nu tidigare (vid 10 km/h, istället för vid 30 km/h).

Sign Assist – kameraavläsningen av vägmärken varnar nu även föraren om en detekterad hastighetsbegränsning överskrids.

Arteon kommer till Sverige med både fyrhjulsdriften 4Motion och DSG-automatlåda som standard. Tre motorer erbjuds: Bensinaren 2,0 TSI med 280 hästkrafter, 7,3 l/100 km och 164 g/km. Dieseln 2,0 TDI med 190 hästkrafter. Dieseln 2,0 TDI med 240 hästkrafter, 5,9 l/100 km och 152 g/km.

Arteon visas just nu på bilsalongen i Genève, svensk premiär blir det efter sommaren, men vi kan vänta oss försäljningsstart inom kort. Några svenska priser är ännu inte officiella.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!